Virtuosi di Kuhmo soi yhä tinkimättömästi

Virtuosi di Kuhmo Kulttuurikeskus Poleenissa 20.10.

Virtuosi di Kuhmo toi muistiini viime vuosituhannelta yhden kuvaavan sanan: tinkimättömyys. Tuolloin nuoret muusikot tekivät konserttinsa välillä lähes vimmaisella asenteella, joka kuului myös vahvasti soinnissa.

1990-luvulla kultavuotensa elänyt orkesteri kävi läpi sittemmin luonnollisen kehityksen: kun ammattimaisen toiminnan mahdollistavaa tukirahoitusta ei ollut, hiipui orkesterin toiminta yhä satunnaisemmaksi. Aikuistuvien ihmisten elämä vei myöskin eri suuntiin ja orkestereihin. Nyttemmin orkesterin hyvää nimeä on alettu kantamaan pienemmin kokoonpanoin ja projektein.

Tavoitteena viedä elävää musiikkia myös sinne, missä sen tarjonta on vähäisempää.

Tinkimättömyys ei ollut mihinkään kadonnut vuosien myötä. Hyvin pitkälti sama yhteen hengittämisen mentaliteetti oli soitossa nyt, kun Virtuosi di Kuhmo esiintyi Pieksämäen Poleenissa kuuden hengen kokoonpanolla. Soitossa oli, pienestä soittajamäärästä riippumatta, sinfonista sointia, joka etenkin Beethovenin kuudennen sinfonian kamariyhtyesovituksessa oli paikallaan.

Michael Fischerin tekemä instrumentaatio on aikanaan mahdollistanut teoksen kuulemisen kotioloissa – aivan samoin kuin nelikätisen pianonsoiton kulttuuri ajalla ennen äänentoistolaitteistoja. Kamariorkesteri tuo esiin uuden kuulokuvan Pastoraalisinfoniasta.

Ilmavan valoisat ja leikkisät sävyt korostuvat. Toisaalta kääntöpuolena teoksen kertaukset alkavat jousille kavennetussa orkestraatiossa maistua puulta.

Konsertin toisella puoliajalla kuultu Johannes Brahmsin Sekstetto jousille B-duuri op. 18 soi täyteläisen intensiivisesti, ja vaikka koko yhtye soitti mainiosti, huomio ei voinut olla kiinnittymättä Emma Vähälän ja Riitta-Liisa Ristiluoman vahvan inspiroituneeseen soittoon. Yhtye hehkutti Brahmsin lämpimiä sävyjä ja pieniä draamallisia yllätyksiä ammattitaitoisesti, sydämensä kyllyydestä.

Virtuosi di Kuhmo on tuonut ansiokkaasti esiin myös unohdettua musiikkia. Ehkäpä Poleeniin kokoontunut pieni pieksämäkeläinen musiikinystävien joukko olisi Brahmsin ohessa sitäkin sulattanut.

Jussi Mattila

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Konsertit

Konserttiarvio: Kuopion kaupunginorkesterin kevään viimeinen livestriimaus tarjoili kirkkaasti soivaa Mozartia

Konserttiarvio: Sho Kubotan ja Virpirautsialan rakugo syttyi eloon livestriimattunakin

Konserttiarvio: Sellokvartetin ja solistin hyvän mielen vappukonsertti

Konserttiarvio: Kuopion kaupunginorkesterin toisessa livestriimauksessa oli tarjolla upeita sooloesityksiä

Konserttiarvio: Kuopion kaupunginorkesterin livestriimattu kamarikonsertti on tässä tilanteessa yleisöpalvelua parhaimmillaan

Konserttiarvio: Ilmavoimien Big Bandin ja Club for Five -lauluyhtyeen yhteiskonsertissa riitti svengiä, vaikka kokonaisuus ei ollut ongelmaton

Ooppera-arvio: Don Giovanni kuin sketsiohjelmaa

Keikka-arvio: Slipknot ei säästellyt energiaansa Helsingissä, vaikka yhtyeen solisti teloi jalkansa ennen konserttia

Konserttiarvio: Tami Pohjola osoittautui voittonsa arvoiseksi ja orkesteri soi laadukkaasti

Konserttiarvio: Jyväskyläläisten hieno vierailu Pieksämäelle

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.