Virtuosi di Kuhmo soi yhä tinkimättömästi

Virtuosi di Kuhmo Kulttuurikeskus Poleenissa 20.10.

Virtuosi di Kuhmo toi muistiini viime vuosituhannelta yhden kuvaavan sanan: tinkimättömyys. Tuolloin nuoret muusikot tekivät konserttinsa välillä lähes vimmaisella asenteella, joka kuului myös vahvasti soinnissa.

1990-luvulla kultavuotensa elänyt orkesteri kävi läpi sittemmin luonnollisen kehityksen: kun ammattimaisen toiminnan mahdollistavaa tukirahoitusta ei ollut, hiipui orkesterin toiminta yhä satunnaisemmaksi. Aikuistuvien ihmisten elämä vei myöskin eri suuntiin ja orkestereihin. Nyttemmin orkesterin hyvää nimeä on alettu kantamaan pienemmin kokoonpanoin ja projektein.

Tavoitteena viedä elävää musiikkia myös sinne, missä sen tarjonta on vähäisempää.

Tinkimättömyys ei ollut mihinkään kadonnut vuosien myötä. Hyvin pitkälti sama yhteen hengittämisen mentaliteetti oli soitossa nyt, kun Virtuosi di Kuhmo esiintyi Pieksämäen Poleenissa kuuden hengen kokoonpanolla. Soitossa oli, pienestä soittajamäärästä riippumatta, sinfonista sointia, joka etenkin Beethovenin kuudennen sinfonian kamariyhtyesovituksessa oli paikallaan.

Michael Fischerin tekemä instrumentaatio on aikanaan mahdollistanut teoksen kuulemisen kotioloissa – aivan samoin kuin nelikätisen pianonsoiton kulttuuri ajalla ennen äänentoistolaitteistoja. Kamariorkesteri tuo esiin uuden kuulokuvan Pastoraalisinfoniasta.

Ilmavan valoisat ja leikkisät sävyt korostuvat. Toisaalta kääntöpuolena teoksen kertaukset alkavat jousille kavennetussa orkestraatiossa maistua puulta.

Konsertin toisella puoliajalla kuultu Johannes Brahmsin Sekstetto jousille B-duuri op. 18 soi täyteläisen intensiivisesti, ja vaikka koko yhtye soitti mainiosti, huomio ei voinut olla kiinnittymättä Emma Vähälän ja Riitta-Liisa Ristiluoman vahvan inspiroituneeseen soittoon. Yhtye hehkutti Brahmsin lämpimiä sävyjä ja pieniä draamallisia yllätyksiä ammattitaitoisesti, sydämensä kyllyydestä.

Virtuosi di Kuhmo on tuonut ansiokkaasti esiin myös unohdettua musiikkia. Ehkäpä Poleeniin kokoontunut pieni pieksämäkeläinen musiikinystävien joukko olisi Brahmsin ohessa sitäkin sulattanut.

Jussi Mattila

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Konsertit

Konserttiarvio: Rammstein aloitti tylsästi Tampereella, mutta loppua kohti yhtye nousi selvästi parhaimpaansa

Konserttiarvio: Suuri urkumusiikki vaatii arkkitehtonista silmää

Ooppera-arvio: Kylmyys oli Lepakon uhka, mutta Volksoperin yleisö ei vaipunut kuitenkaan horrostilaan

Arvio: Vaarallisuus ei näy enää The Offspringin keikalla, mutta soitto toimi yllättävän hyvin Kuopiossa

Arvio Kuopiorockin perjantaista: Apulanta korjasi koko potin

Arvio: Ellips soi kuin King Crimson, Sabaton tarjoili suuren maailman show'n

Ooppera-arvio: La Scalalla oli hyvin rakennettu gaala

Iiro Rantalan My Finnish Calender oli konserttia ja vitsinkerrontaa

Konserttiarvio: Tatenon pianismi kertoo elämänasenteesta

Konserttiarvio: Thereminin maaginen sointi on ilmiömäistä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.