DJ Kridlokk: Silius

Arvio: 4/5 tähteä

Videopeli Journey to Silius julkaistiin vuonna 1990 Nintendo-konsolille. Pelin oli tarkoitus perustua Terminator-elokuvaan (1984), mutta kesken pelin valmistumisen tekijät menettivät oikeudet ja juoni piti kehittää uusiksi. Pelaaja ohjaa hahmoa nimeltä Jay McCray, joka taistelee terroristiryhmää vastaan, joka on vastuussa McCrayn isän kuolemasta.

Tavallista taistelupelin tematiikkaa siis, mutta erittäin päheällä musiikilla. DJ Kridlokk eli Kristo Laanti on inspiroitunut peleistä aiemminkin ja uusi albumi Silius taistelee lakonisesti läpsytellen ja lempeästi irvistellen aikamme kulttuurin kanssa.

DJ Kridlokkin musiikki metatasoineen on kasvanut intertekstuaalisuuden verkoksi, joka alati laajenee eri suuntiin peleistä musiikkiin ja lilluu kotimaisen hiphopin kontekstissa täysin omalla kehällään. Kridlokk on hiphop-karikaryytihahmo, joka onneksi laajenee Siliuksella kertakäyttövitsistä perusteellisemmaksi hahmoksi. Enemmän siihen suuntaan, mihin artisti on antanut viitteitä muissa projekteissaan.

Jo Khid-nimellä tehty Ohi (2016) oli täysin suvereeni kokonaisuus. Myös Siliuksella estetiikka on 808-soundeineen ja progressiivisine biitteineen ehyttä ja kiehtovaa. DJ Kridlokk on tällä levyllä Terminator eli T-800 täysin toivottomassa tehtävässä.

Silius on levynä niin tyhjentävä, että jääköhän Kridlokkille tämän jälkeen enää mitään sanottavaa.

Apple-laitteiden kömpelö puhetunnisohjelma Siri saa oman kappaleen. Ihminen on niin väsynyt näppäilemään, että yrittää ohjata konetta puhumalla.

Koko metapaketti tuntuu ryöpsähtävän levyn keskivaiheilla ympäri pari kertaa. Oon Paperi T -kappaleessa räppää Paperi T itse siitä, miten hän on ”hupeli hapeli ugeli”. Tietokoneelle on näpytelty koodi IDKFA ja kaikki keinot on käytössä. Kuin Kridlokk saattaisi yhden Suomen suosituimmista räppäreistä naurunalaiseksi tämän omalla suostumuksella.

Suvereenein suoritus on Varaani, joka pelaa kotimaisen hiphopin läpi – jos sellainen on mahdollista: ”Miso-keitto / tos o keitto / turkulainen Japanis.” Läsnä on dystooppinen, lopunajan tunnelma. Kaikki on yhtä anekdoottia ja jatkuvien meemien virtaa. Järki pakenee, ja mitä jää jäljelle.

Kuolemattomuuden koodi, IDDQD. T-800 -kappaleessa kulissi alkaa pikkuhiljaa valua alas. Tässä pelissä ei ole voittajia.

Levyn päättävä, vilpittömältä ja jopa koskettavalta erobiisilstä kuulostava Jos on yllättävä päätös kaiken kyynisyyden jälkeen: ”Jos sä delaat, niin mä delaan.”

DJ Kridlokk ei olekaan kuolematon.

Arttu Seppänen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Levyt

Levyarvio: Lady Gagan uutuuslevy on täsmäisku korona-aikaan, sillä sen ainut ehdotus on, että jospa tanssisit huolesi pois

Levyarvio: We Jazz Live Plates tarjoaa kaksi kiehtovaa katsausta suomalaisen jazzin nykytilanteeseen konserttiolosuhteista käsin

Levyarvio: Laineen Kasperin vetää ikivanhat lökäpöksyt jalassa 1990-luvun innoittamana

Levyarvio: Tanssiva tuli ei nouse Pelle Miljoonan klassikoiden tasolle, mutta se osoittaa, että hänellä on edelleen paloa uuden musiikin tekemiseen

Levyarvio: Jazzbasisti Antti Lötjösen ensimmäinen soololevy on palkitseva kokonaisuus

Levyarvio: Lauri Haav osoittaa Silmät kii -levyllään, että kykyjä on pidemmällekin matkalle

Levyarvio: Verneri Pohjola tarjoille trumpetin terävöittämiä tuokiokuvia

Levyarvio: Alman debyytti on odotuksiin nähden yllättävän melankolista elektropoppia

Levyarvio: Oranssi Pazuzun viides levy on erikoinen matka

Levyarvio: Glenn Danzig laulaa nyt Elvistä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.