Menneisyyden jäljet näkyvät nykytaiteessa

Swasimaalaisen Nandipha Mntambon 24 lehmännahasta koostuva installaatio Emabutfo tarkoittaa miessoturien armeijaa, mutta hahmon mallina on nainen, taiteilija itse.Naisen vartalo ilmentää tässä ajatusta siitä, mitä miehet tekevät ja omistavat, ja mitä naiset. Karja on vaurauden merkki ja vaihdon väline. Valkoinen karja on kuulunut vain kuninkaallisille, ja perinteisesti nahkaa ovat saaneet käsitellä vain miehet, kertoo taiteilija, joka työstää itse materiaalinsa alusta loppuun. Kokokarvaisilla naishahmoilla haluan antaa myös kommenttini ihokarvojen sheivaamiseen ja vahaamiseen. Sitähän naisten pitäisi olla koko ajan tekemässä, hän naurahtaa.

Vääryydet julki Kongon demokraattisesta tasavallasta tuleva Sammy Baloji yhdistää teoksissaan historiaa ja nykyaikaa. Baloji sijoittaa Katangan raunioituneelta kaivosalueelta ottamiinsa valokuviin henkilöitä Belgian siirtomaavaltakauden mustavalkoisista arkistokuvista - ajalta, jonka väritkin olivat hänen sanojensa mukaan musta ja valkoinen. Kongolaiset olivat orjia, ja kolonialismin juuret näkyvät vielä tänäkin päivänä, Baloji kertoo.Kaivoskuvat symboloivat osaltaan maan rauhatonta ja sekavaa nykytilannetta. Viime aikoina Baloji on keskittynyt arkkitehtuurin, kaupungistumisen ja kansantieteen tutkimiseen sekä maan historiaan, johon on kuulunut monenlaisten yhteiskuntajärjestelmien aikoja. Historian tuntemus on auttanut minua analysoimaan ja ymmärtämään nykypäivän afrikkalaista identiteettiä. Tuo identiteetti ulottuu niin miehityksen aikaan ja luonnon riistoon kuin myös sivilisaation jälkiin ennen kolonisaatiota, kolonisaation aikana ja sen jälkeenkin. Taiteilija on erityisen kiinnostunut kongolaisten arkipäivästä. He itsessään ovat oman menneisyytensä jälkiä. Menneisyyden heijastaminen nykypäivään tarkoittaa samalla menneisyydessä tapahtuneiden vääryyksien julki tuomista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.