Sinebrychoffin taidemuseo: Asetelma - Elämä tarjottimella

Sinebrychoffin taidemuseossa 31.12.2016 saakka.

Marraskuun vaihteen ”kuolleiden päiviin” liittyvän suositun kuva-aiheen eli nauravaksi kesytetyn pääkallon juuret ulottuvat taiteessa 1500–1600-luvulle. Elämän rajallisuuden ja kaiken katoavaisuuden symboli viittaa suorasukaisesti kuolemaan vanitas-asetelmissa.

Ihmisen ajan lyhyydestä maalauksissa kertovat myös kellot, tiimalasit ja sammuneet kynttilät. Taide muistutti kuolemasta kaikkia tasa-arvoisesti kohtelevana voimana, olit sitten kuningas tai talonpoika, ja kehotti nauttimaan elämästä niin kauan kuin sitä riitti.

Sinebrychoffin taidemuseo vie asetelmien vuosisadan ytimeen 1600-luvulle vuoden päänäyttelyssään. Esillä on 50 teoksen kooste klassisia asetelmia eurooppalaisesta taiteesta, ei kenties maailmankuuluilta nimiltä, mutta aikanaan arvostetuilta ja taitavilta maalareilta, jotka puhuttelevat tänäkin päivänä.

Taiteen ja uutisten teemat eivät ole viidessä sadassa vuodessa muuttuneet. Elämä ja kuolema, vauraus ja niukkuus, pröystäily ja kohtuus, moraali ja häikäilemättömyys, kaikki 1600-luvun ajankohtaisimmat aiheet löytyvät nykytaiteesta ja päivän uutisvirrasta.

Asetelmien kultamaa oli protestanttinen Hollanti, jonka talous ei perustunut maataloudelle vaan kaupankäynnille. Taidekauppa alkoi laajeta, kun taiteen ostajiksi tulivat myös yksityiset henkilöt sekä keräilijät.

Asetelmamaalareille riitti tilauksia joka kukkarolle sopien. Monet taiteilijat erikoistuivat tiettyihin asetelma-aiheisiin kuten kukkiin, hedelmiin, kaloihin, aamiaisiin, luksustuotteisiin tai saaliseläimiin, ja kehittyivät niiden mestareiksi.

1600-luvun kukkamaalari saattoi olla hyvinkin arvostettu ja keräilijöiden suosima taiteilija. Tulppaanilla oli erityinen asemansa niin taloudessa kuin taiteessakin. Maalaukset kuvaavat yksityiskohtaisesti ajan lajikkeiden loistoa.

Tulppaanihulluus johti lopulta pörssiromahdukseen vuonna 1637, mutta maalausten aiheina tulppaanit toipuivat nopeasti. Upeita kimppuja esittäviin maalauksiin saatettiin piilottaa ihmisen koko elämänkaari hienovaraisina vihjeinä kuten maalaamalla kuvaan perhoset, koppakuoriaiset ja madot.

Asetelmataiteilijat osoittivat eri materiaalien ja pintojen kuvaamisen taitoa. Esimerkiksi taiturillisuus kuvata sitruunan spiraalille kiertyvää kuorta näkyy monessa työssä. Pehmeiden hedelmien vastapainoksi tarvittiin kovia pintoja: muiden muassa Willem Hedan tavaramerkkinä olivat mestarilliset lasi- ja metallipinnat.

Aikanaan harvinaiselta naismaalarilta Clara Peetersiltä on esillä yksi maalaus, riista-asetelma. Peetersin tuotantoa esitellään tällä hetkellä laajasti Pradon taidemuseossa Madridissa.

Sinebrychoff on Suomen ainoa vanhaan eurooppalaiseen taiteeseen keskittynyt museo. Näyttelyyn on lainattu teoksia Ruotsista ja Virosta sekä kotimaasta muun muassa Serlachiuksen taidemuseosta Mäntästä. Serlachius-museon kanssa on ollut myös yhteisiä näyttelyitä sekä teoksien lainailuja.

Sari Toivakka