Compagnie Marie Chouinard: Hieronymus Bosch, The Garden of Earthly Delights

Ensi-ilta Kuopion kaupunginteatterissa 18.6.

Renessanssitaiteilija Hieronymus Boschin (1450–1516) kuolemasta tuli kaksi vuotta sitten kuluneeksi 500 vuotta. Juhlavuotta muistettiin monin eri tavoin ympäri maailmaa.

Suurelle yleisölle hänen tunnetuin maalauksensa on kolmiosainen Maallisten ilojen puutarha, jossa Bosch kuvaa lukemattomin fantasiaa pursuavin yksityiskohdin Ilojen puutarhaa, Helvettiä ja Paratiisia.

Tämän maalauksen kanadalainen koreografi Marie Chouinard otti lähtökohdakseen tehdessään nimeänsä kantavalle ryhmälle Boschin juhlavuoden teosta The Garden of Earthly Delights. Kantaesityksensä jälkeen esitys on kiertänyt maailmaa ja oli nyt Kuopio Tanssii ja Soin toinen päävieras.

Esitys on tarkoituksellisesti hyvin uskollinen maalaukselle. Chouinard tavallaan herättää sen henkiin.

Kunkin kohtauksen pohjana on jokin maalauksen yksittäinen asento tai kuva, jonka toiminnan tai tunteen Chouinard toistaa ja usein monistaa ja varioi useammalle tanssijalle.

Koreografia on siis rakenteeltaan sarja lyhyitä hetkiä, jotka yhdessä muodostavat runsaan asentojen ja liikkeiden kaleidoskoopin. Uskollisin maalaukselle esitys on ensimmäisen osan Ilojen puutarhassa, jossa käydään läpi lähes kaikki triptyykin keskiosan nautinnon ja ilojen muodot sen enempää niitä kommentoimatta.

Enemmän revittelyä on kakkososan Helvetin kakofonisessa sekoilussa, jossa tanssijat rymistelevät erilaisten esineiden kanssa ympäri näyttämöä kuin käsistä karanneissa bileissä.

Maalauksen väkivaltaa tai yököttävyyksiä ei nähdä. Helvetillinen kauhu ja tuska on lopulta vain kesyn makaaberia.

Jonkin verran feminististä tulkintaa voi halutessaan nähdä kolmannen osan Paratiisissa, jossa Jumalan, Aatamin ja Eevan hahmoja vaihdellaan miehiltä naisille ja maalauksen pysähtyneitä asentoja muokataan eri suuntiin.

Boschin maalauksessa Jumalaa lukuun ottamatta kaikki hahmot ovat alasti. Chouniard toteuttaa tämän japanilaisesta butosta tutulla tyylillä tanssijoiden valkoiseksi kalkituin kehoin.

Se, sekä tanssijoiden tietoinen tunteista karsittu ulkoiseen liikkeeseen ja asentoihin keskittynyt esittämistapa, tekee esityksestä artistisen, viileän ja etäännytetyn.

Sinänsä taitavasti ja viimeistellysti liikkuvat tanssijat ovat vain elävöitettyjä maalauksen hahmoja, eivät lihaa ja verta olevia ihmisiä, joten pisaraakaan siveettömyyttä tai muuta kohua herättävää esityksestä ei voi löytää.

Chouinardin teos on ilman muuta hieno ja upeasti toteutettu kunnianosoitus Hieronymus Boschille, mutta en voi olla ajattelematta: entä sitten?

Jääkö siitä käteen mitään muuta kuin elollistettu maalaus, joka sinänsä ei ole mikään uusi keksintö?

Annikki Alku

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Tanssi

Dresden Frankfurt Dance Company tarjosi viikon päätteeksi upeaa tanssijoiden virtuositeettia

Tanssiarvio: Tero Saarisen Third Practice tarjosi sielua hivelevää musiikkia ja intensiivistä tanssia

Kuopio Tanssii ja Soin 50-vuotisjuhlagaala on monipuolinen ja tasokas tanssin käyntikortti

Palkittu flamenco-tanssija Kaari Martin esiintyy Kuopion kaupunginorkesterin kanssa: "Tanssia ei voi liimata musiikin päälle"

Suomen kansallisbaletti: Ranskalainen ilta

"Sekametelisoppa, johon mahtuvat kaikki" – taviksille perustettu ryhmä on innostanut kuopiolaisia tanssin pariin

Jorma Uotinen ei ota paineita tanssifestivaalin juhlavuodesta: "Yllätyksiä on luvassa"

Kiinalainen akrobatia päättää Kuopion tanssiviikot – ryhmä haluaa vaalia unohtuvaa kulttuuriperinnettä

Glims & Gloms: JAM - Herra Hillon hämmennys

Compagnie Marie Chouinard: Hieronymus Bosch, The Garden of Earthly Delights

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.