Hofesh Shechter Company:Political Mother

Tanssi

Hofesh Shechter Company

Political Mother

Kuopion Musiikkikeskuksen konserttisali 17.6.

Kuopion 45. Tanssiviikko piti tiukan tasonsa loppuun saakka. Festivaalin viimeinen vierailija, Lontoosta tullut Hofesh Shechter Company tarjosi Musiikkikeskuksen lavalla täyslaidallisen niin visuaalisia kuin äänellisiäkin kuvia esityksessään Political Mother.

Rock-konserttia ja nykytanssia elokuvamaisesti leikattuna yhdistänyt esitys vyöryi silmille ja korville vastustamattomalla volyymillä. Esityksen valoshow oli täyttä rockia voimakkaine ylä-, ala- ja sivuvaloineeen sekä savuineen.

Mahtavasta visuaalisuudestaan ja korviahuumaavasta musiikistaan huolimatta esityksen tunnelma oli lopulta melko ahdistava. Katse maassa ja kädet ylhäällä ryhmässä yhtenäisissä ruskeissa asuissa samaa perusliikettä toistaneet tanssijat toivat väkisinkin mieleen sota- tai poliittiset vangit. Toivo pilkahteli aina välillä jostain, joko toisen läheisyydestä tai ylhäällä tasanteella olevan johtajaa symboloivan bändin laulajan palvonnasta.

Israelilaissyntyisellä Hofesh Shechterillä on taustansa tanssijana Ohad Naharinin tanssiryhmässä.

Hän on myös entinen perkussionisti. Nämä kaikki näkyivät mielestäni tässä hänen ensimmäisessä koko illan teoksessaan vuodelta 2010.

Liikekielen keskeisin elementti oli jalkojen polkema rytmikuvio, joka toi mieleen israelilaiset kansantanssit. Koreografisesti esitys perustui suurimmaksi osaksi eri kokoisten ryhmien unisonossa tekemään liikkeen jatkuvaan toistoon.

Esityksen piilevä, mutta silti koko ajan läsnä oleva väkivalta viittasi sekä ympärillämme olevaan (poliittiseen) todellisuuteen että heavy rock -konserttien musiikilliseen aggressiivisuuteen.

Ääntä, voimaa ja energiaa on, mutta silti sen purkaminen ei johda mihinkään, vaan kaikki alkaa aina uudestaan. Näin voi tulkita esityksen lopun pikakelauksen takaisin alkukuvaan, harakiria tekevään muinaiseen japanilaiseen soturiin.

Esityksen monikansallinen, kymmenhenkinen tanssiryhmä oli yhtenäinen, taitava ja energinen.

Seitsenjäseninen livebändi luukutti Shecterin säveltämää progressiivista rockia niin, että yleisölle jaetut korvatulpat olivat todella tarpeen.

Esitys todisti iskulauseensa: Missä koetaan painetta, siellä on kansantanssia, sillä se on keino purkaa tunteita, jos muuta ei voi.