Jorma Uotinen, Pétur Sakari, Pori Dance Company: Hetkien vaellus

Kuopio Tanssii ja Soin esitys Kuopion Tuomiokirkossa 15.6.

Kirkot tanssiteosten esityspaikkoina ovat ongelmallisia. Niissä on sekä paljon hyvää että paljon huonoa. Tämä tuli jälleen todistettua Kuopion Tuomiokirkossa, jossa esitettiin Kuopion tanssifestivaalin taiteellisen johtajan Jorma Uotisen, urkutaiteilija Pétur Sakarin ja Pori Dance Companyn yhteisteos Hetkien vaellus.

Tuomiokirkko suuruudessaan ja yksinkertaisessa kauneudessaan loi komeat puitteet ihmisen elämänkulkua käsitelleelle esitykselle. Vaikka kirkot on tehty juuri puheen kuulumista ja kuuntelemista varten, ei akustiikka tällä kertaa toiminutkaan silloin, kun teksti yhdistyi musiikkiin. Monet Uotisen intensiivisesti esittämistä Fernando Pessoan hienoista runoista hukkuivat urkujen voimalliseen soittoon.

Toinen ongelmallinen asia kirkkoesityksissä on näkyvyys. Tasalattialla olevilta penkkiriveiltä on tarkoitus kohottaa katse ylös kohti saarnastuolia ja alttaritaulua, ei nähdä lattiatasolle. Nyt alttarin eteen rakennetusta näyttämötasosta huolimatta suurin osa koreografian lattiaosuuksista jäi täysin edessä istuvien takaa näkemättä varsinkin muutamaa penkkiriviä kauempaa.

Se oli sääli, sillä Uotisen teoksissa ei koskaan ole mitään turhaa, vaan kaikki liikkeet, asennot ja tapahtumat ovat merkityksellisiä sekä sisällöllisesti että tulkinnallisesti. Nyt kokonaisuudesta tuli katkelmallinen eikä esityksestä saanut tanssiteoksena täydellistä kuvaa.

Sekä ympäröivä tila, esiintyjien mustavalkoiset asut että tanssijoiden lähes täydellinen ilmeettömyys loivat esitykseen hartaan ja jopa sakraalin tunnelman. Silti kokonaisuus kaikkinensa oli hyvin abstrakti ja symbolinen.

Hiekan valuttaminen käsien lävitse ja sen kaataminen ihmisen päälle viittasivat elämän hetkien ohikiitävyyteen ja kuolemaan.

PDC:n neljä tanssijaa Meri Tankka, Riikka Tankka, Riku Lehtopolku ja vierailijana Kansallisbaletin Antti Keinänen olivat hyvin sisällä Uotisen monipuolisessa ja runsaasti harkitusti toistuvia liikefraaseja käyttävässä koreografiassa. Silti ei voinut välttää vaikutelmaa, että monessa kohdin olisi tarvittu enemmän tilaa, jotta liikkeet olisivat saaneet ilmaa ympärilleen ja päässeet täysin oikeuksiinsa.

Annikki Alku

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.