Kuopio Tanssii ja Soi: Les Ballets Trockadero de Monte Carlo

Les Ballets Trockadero de Monte Carlo Kuopion Musiikkikeskuksessa 16.6.

He tekivät sen taas! Olivat aivan lumoavia ja tanssiteknisesti loistavia. Esitys oli poskettoman hauska ja yli kaksi tuntia klassisen baletin parissa hurahti kuin huomaamatta.

He olivat newyorkilainen Les Ballets Trockadero de Monte Carlo. Pelkästään miestanssijoista koostuva tanssiryhmä, joka tekee omat, tyylikkäästi parodioidut versionsa klassisen baletin tunnetuimmista teoksista, erityisesti Marius Petipan koreografioista.

Ryhmän tanssijat hallitsevat sekä baletin miestanssijoiden tekniikan että naisten kärkitossuilla tanssitun varvastekniikan. Esitysten huumori syntyy tanssijoiden liioitelluista eleistä ja ilmeistä, ylimitoitetuista kömmähdyksistä sekä flirttailusta yleisön kanssa. Kuvaan kuuluu, että jokaisella tanssijalla on parikin pseudovenäläistä alter egoa, jotka tanssirooleja esittävät.

Edellisen kerran trocksit hurmasivat neljä vuotta sitten, kun heidät pitkien neuvottelujen jälkeen vihdoin saatiin Tanssiviikolle. Nyt he tulivat loukkaantumisen vuoksi pois jääneen flamencoryhmän tilalle. Ja vaikka tiesi, mitä odottaa, ei vaikutus ollut yhtään vähäisempi.

Huikea ilta alkoi Joutsenlammen toisella näytöksellä, jossa nähtiin kaikki tarinaan kuuluvat osat aivan hervotonta pienten joutsenten tanssia myöten. Tällä kertaa Nadia Doumiafeyvan eli Philip Martin-Nielsonin joutsenprinsessassa oli myös aimo annos nykyaikaista flirttiä unohtamatta tietenkään oikeaoppisia joutsenkäsiä.

Mukana on aina myös toinen joutsenklassikko, soolo Kuoleva joutsen. Lariska Dumbchenkon eli ryhmän balettimestarin Raffaele Morran höyheniä tutustaan tolkuttomasti tiputtelevan vanhenevan balettidiivan tulkinta oli aivan mahtava.

Iltaan kuului ”yllätysnumero”, jona nähtiin pax de deus baletista La Corsaire (Merirosvo). Yakaterina Yerbosovichin eli Chase Johnseyn ja Araf Legupskin eli Laszlo Majorin esittämä duetto oli teknisessä taidokkuudessaan aivan huippuluokkaa ja hakkasi monet näkemäni ”oikeat” esitykset.

Esmeralda-baletin osuuden jälkeen ilta päättyi ryhmän mukaelmaan baletista Don Quijote. Siinä loistivat, kaikkien muiden ohella, Alla Snizova eli Carlos Hopuy Kitrinä ja Olga Supphozova eli Robert Carter pikku Amorina, joka muiden keijujen avustuksella saattaa Kitrin ja Basilin (Vyacheslav Legupski eli Paolo Cervellera) yhteen. Teos päättyi perinteisesti upeaan pääparin grand pax de deux:n.

Baletti-ilta Trocksien kanssa oli yhtä aikaa huipputason klassista balettia ja maailmanluokan viihdettä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.