Panopticonissa ei säästellä ketään

Tanssi

Pirjo Yli-Maunula ja Johanna Tuukkanen

Panopticon

Ensi-ilta Sotkulla 5.2.

Pirjo Yli-Maunulan ja Johanna Tuukkasen yhteistyönä syntynyt Panopticon viittaa nimenä vankilaan ja valvontaan. Panoptikonissa vartiotorni sijoittuu ympyrän keskelle ja sen kaarella sijaitsevat sellit, joissa yksityisyydelle ei ole sijaa. Valvonta ulottuu jokaisen sellin viimeiseen nurkkaan.

Kokonaisuutena Panopticon siirtää katsojan ja tanssijan tai vartijan ja vangin roolia hienovaraisella tavalla. Tanssijat katsovat itseään, toisiaan ja yleisöään. Kaiken yläpuolella tuntuu leijuvan vielä jokin epämääräinen ja ylin katsoja, jonka katsetta tai ilmettä ei kukaan näe. Se voisi olla ihmiseen – tässä naiseen – iskostettu alitajuinen vaatimus ja tarve pärjätä ja suorittaa, olla norminmukainen kaikessa ja vähän ylikin.

Normin asettajan roolista voi syyttää ainakin naistenlehtien todellisuuspakoista mainos- ja muotikuvastoa, joka muuttuu katsojalle ikuisesti yhä saavuttamattomammaksi. Niille normeille ei kukaan normaalijärkinen tai -vartaloinen voi pärjätä.

Panopticonissa naiset ovat enimmäkseen verta ja lihaa. Todellisia ja alastomia.

Koko työryhmän, pukusuunnittelija Heidi Kestin, äänisuunnittelija Anssi Laihon ja valosuunnittelija Ainu Palmun, panos näkyy ja kuuluu yhtäläisen vahvana.

Alkukohtauksen hidas kaleidoskooppimaisuus on silkkaa mannaa silmille ja aivoille. Kohtauksesta toiseen siirrytään taustalle heijastuvien värisevien naishahmojen myötä. Hitaasta ja unenomaisesta aloituksesta nousee kiihdyttävä ja lopulta täysillä tykittävä kokonaisuus, jonka visuaalisuudelle kuvastolle ei moni muotilehtikään vedä vertoja.

Loppuun mennään taas hitaasti ja ikään kuin sammuen. Nämä naiset eivät turhaan säästele itseään. Jos katsoja ei hetkittäin pääse helpolla, eivät pääse tanssijatkaan.

Tuukkanen ja Yli-Maunula tekevät nykytanssista herkullista mättöä. Kesken esityksen on kysyttävä ääneen, aikovatko ne tosiaan juosta Cooperin-testin. Kyllä aikovat ja millä volyymilla!

Kinesioteippaus on oma visuaalinen lajinsa sekin. Yleisön fyysinen osallistuminen on paikoitellen hyvin lähellä.