Mitä imettävän äidin pitäisi syödä?

Hei! Sain hiljattain lapsen, ja hän on nyt täysimetyksellä. Mitä asioita omassa ruokavaliossani olisi hyvä huomioida, että maito olisi vauvalle mahdollisimman hyvää? T. Mamma

Onneksi olkoon vauvan syntymän johdosta! Sekä vauvalle että äidille parasta on äidin mahdollisimman monipuolinen ja riittävä ruokavalio. Rintamaidon koostumus vaihtelee äidin syömisten mukaan erityisesti rasvan laadun sekä B- ja C-vitamiinien osalta.

Imetys kuluttaa äidin energia-, vitamiini- ja kivennäisainevarastoja, ja myös niiden turvaamiseksi ruokavalintojen monipuolisuuteen on hyvä panostaa.

Ravintolisille ei kuitenkaan yleensä ole tarvetta 10 mikrogramman D-vitamiinilisää lukuunottamatta.

Riittävään juomiseen on tärkeää kiinnittää huomiota, sillä imetys kuluttaa paljon nestettä. Lisätarve on 0,5–1 litraa päivässä, ja paras valinta on tietenkin vesi.

Energiantarve kasvaa myös noin 500 kcal/päivä, ja väsymykseen yhdistettynä se aiheuttaa monelle melkoista suklaanhimoa.

Suklaansyöntiä järkevämpää on kuitenkin pyrkiä syömään säännöllisesti kaksi kasvisvoittoista lämmintä ruokaa, aamu- ja iltapala sekä muutamia välipaloja päivässä.

Säännöllinen syöminen edistää nälän- ja kylläisyydentunteiden normaalia toimintaa, ja niitä äidin onkin hyvä kuunnella itselleen sopivia ruokamääriä miettiessään.

Raskautta edeltävään painoon pyrkimisessä ei ole kiire, vaan järkevämpää on syödä kehoaan kuunnellen.

Ravintoaineiden saannin turvaamiseksi yleiset terveellisen ruokavalion perusteet ovat erinomainen lähtökohta myös imettäjille.

Rasvan laatuun on syytä kiinnittää erityishuomiota, sillä äidin ruokavalion rasvan laatu heijastuu muutamissa tunneissa rintamaidon rasvan laatuun.

Jotta vauva saa välttämättömiä rasvahappoja riittävästi, on äidin hyvä käyttää rypsi- ja oliiviöljyä salaateissa ja ruoanvalmistuksessa, 60 % rasvaa sisältävää margariinia leivillä sekä pähkinöitä tai siemeniä päivittäin.

Lisäksi kaloja kannattaa syödä monipuolisesti 2–3 kertaa viikossa, joskaan haukea ei suositella imetysaikana.

Lapsen allergioiden ehkäisyssä auttaa parhaiten äidin ruokavalion monipuolisuus, eikä mitään kannata välttää ”varmuuden vuoksi”.

Jos vauvalla on pahoja vatsanväänteitä, voi kuitenkin kokeilla, auttaako kaasua muodostavien ruokien kuten palkokasvien, kaalien ja sipulien käytön vähentäminen äidin ruokavaliosta.

Todettujen allergioiden kohdalla noudatetaan tervey­denhuollosta saatuja ohjeita imetysajan ruokavaliosta.

Kofeiinipitoisia tuotteita ei kannata käyttää ylenmäärin, vaikka huonosti nukutun yön jälkeen kahvi tai energiajuoma voikin houkutella. Suositeltu kofeiinin saannin enimmäismäärä täyttyy muutamasta kahvikupillisesta päivässä.

Piristystä kannattaa hakea ennemmin vaikkapa vaunulenkeistä!

Kati Laine on kuopiolainen laillistettu ravitsemusterapeutti. Lähetä kysymys hänelle osoitteeseen kysyravinnosta@savonsanomat.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

Kuinka korvata maitotuotteita?

Miksi Yle väheksyy kirjallisuutta?

Onnellinen vainaja

Monenlaista uutista ja uutislähetystä

Brexit-sopu saavutettu – ja lehmät lentää

MTV suunnittelee tähtiensä urat

EU-maa, joka marssii Attilan jalanjäljissä

Suomen kauden villit kuukaudet

Jouko Turkka pisti veljekset uusiksi

Annoin toisen mahdollisuuden Muuntohiilelle

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

...