Onko sama mitä suklaata syö?

Kysy ravinnosta

Hei! Olen tässä suklaata syödessä miettinyt, että onko eri suklaatyypeillä nyt juurikaan eroja keskenään (paitsi maku). Tumman suklaan hyödyistä joskus kuulee puhuttavan, mutta onko sekään nyt varsinaisesti terveellistä? T. Suklaahiiri

Hei Suklaahiiri! Kiitos kysymyksestäsi. Suklaata tosiaan on monenlaista, eivätkä ne kaikki suinkaan ole terveysnäkökohtien suhteen samanarvoisia.

Suklaissa ravitsemuksellisesti hyödyllinen osa on kaakao, jota saadaan kaakaopavuista. Sitä voi ravintoarvoiltaan verrata jopa pähkinöihin. Mitä enemmän suklaassa on kaakaota, sitä enemmän kaakaon sisältämiä hyviä ravintoaineita siitä löytyy.

Toisaalta taas vähän kaakaota sisältävät suklaat koostuvat lähinnä kovasta rasvasta eli kookosrasvasta ja sokerista.

Kaakao sisältää runsaasti polyfenoleita, jotka on yhdistetty moniin terveyshyötyihin. Polyfenolit voivat parantaa verisuonten seinämien toimintaa ja siten auttaa esimerkiksi verenpaineen hallinnassa.

Kaakao on myös runsaskuituista, ja siitä saa runsaasti esimerkiksi magnesiumia, rautaa ja kaliumia.

Suklaa ei toki ole paras tapa nauttia kaakaon eduista, sillä myös tummassa suklaassa on merkittävästi rasvaa, mikä tekee siitä runsasenergistä.

Tumma suklaa vaikuttaisi kuitenkin edistävän kylläisyyden tunteen syntymistä ja vähentävän makeanhimoa, joten muutama pala tummaa suklaata jälkiruokana tai kahvin kanssa lienee oikein hyvä vaihtoehto.

Tumman suklaan maku on toki myös sen verran tuhti, että harva sitä kovin suuria määriä kerralla haluaakaan syödä, vaan muutama pala riittää.

Valkosuklaassa ei kaakaota ole lainkaan, joten siitä ei myöskään kaakaon terveyshyötyjä saa. Maitosuklaassa on jonkin verran kaakaota ja lisäksi maitoa, joten siitä saa hieman kalsiumia ja muita maidon ravintoaineita.

Tumman suklaan kaakaopitoisuudessa on runsaasti vaihtelua. Suklaata saa sanoa tummaksi, jos siitä vähintään 35 prosenttia on kaakaota, mutta jopa 90 prosenttia kaakaota sisältäviä suklaita on saatavilla.

Jos haluaa nauttia kaakaon hyödyistä juoman muodossa, kannattaa muistaa että tavallisissa kaakaojuomajauheissa sokeria on noin 80 prosenttia. Leivontakaakao on 100-prosenttista kaakaota.

Suklaa kuuluu monen elämään. Suklaan sisältämä kaakao on terveyttä edistävä raaka-aine, ja erityisesti tumma suklaa on hyvä lähde myös monille ravintoaineille.

Suklaakin sopii siis mainiosti osaksi monipuolista ruokavaliota. Polyfenoleita saa kuitenkin monista muistakin lähteistä, kuten marjoista ja vihanneksista.

Huonoista puolista mainittakoon, että runsas suklaan syönti voi lisätä aknea. Lisäksi kaakaon teobromiini vaikuttaa piristävästi kofeiinin tapaan, joten illalla ei kannata suuria määriä suklaata syödä.

Kati Laine on kuopiolainen laillistettu ravitsemusterapeutti. Osoite: kysyravinnosta@savonsanomat.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

Egypti avaa turismia – huolena korona ja turvallisuus

Tässä kolumnissa ei olla mitään mieltä

"Heti kun lukujärjestys ja rutiinit katoavat, iskee järkyttävä kontrollin tarve"

Kuntia tuetaan kriisin jälkihoidossa

Uudet vääryydet eivät poista vanhoja

Valtio ei voi velkaantua holtittomasti

Suomi(mista) sulku- linjalla.

Milloin palataan normaaliin arkeen?

Keltainen viiva on kaunis ja siksi hyvä.

Lukijan appelsiinit

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.

...