Aikataulutus isku Saimaan saaristolaisten elinkeinoille

Varsinais-Suomen ely-keskus valmistautuu maantielauttaliikenteen kilpailutukseen, koska valtaosa Järvi-Suomen nykyisistä sopimuksista umpeutuu vuoden 2019 lopussa.

Suomen 41 maantielautasta 14 sijaitsee Järvi-Suomessa. Ely-keskuksessa on suunniteltu, että ennen kilpailutuksen toteuttamista määritetään maantielauttaliikenteelle uusi palvelutaso ja esitys on, että vuoden 2020 alusta siirryttäisiin aikataulutettuun liikennöintiin.

Nykyisin lossit liikennöivät ilman aikataulua tarpeen mukaisesti.

Ely-keskuksen ehdotus on ristiriidassa lain kanssa, sillä laissa liikennejärjestelmästä ja maanteistä (2005/503) todetaan, että lautat liikennöivät pääsääntöisesti ilman aikataulua. Nyt kuitenkin esitys lähtee siitä, että aikataulusta tulisi pääsääntö.

Aikatauluun siirtymistä ely-keskus perustelee siten, että se on tehokas keino parantaa lauttojen käyttöastetta ja vähentää liikenteen ympäristökuormaa. Minkäänlaisia ympäristövaikutusten arviointeja ei kuitenkaan esitetä.

Onko valmistelija huomioinut sen, että todennäköisesti odottelu johtaisi ajoneuvojen tyhjäkäyntiin odotuspaikoilla?

Ely-keskuksen toiminta lausuntoprosessin aikana on näyttäytynyt paikallistoimijoille erikoisena.

Ensin kuntiin tuli viranhaltijoille sähköposti, jossa tiedusteltiin kunnan kantaa palvelutason muutokseen. Vähän tämän jälkeen ilmoitettiin, että Lausuntopalvelu.fi -palvelussa on avattu lausuntomahdollisuus myös muille toimijoille.

Tietoa ei ole, miten muita tahoja kuin paikallishallintoa on informoitu tästä mahdollisuudesta. Lausuntopalvelun kautta kunnillekin tuli selväksi, että kyse on laajamittaisesti koko Järvi-Suomen alueesta eikä vain yksittäisistä sopimuksista.

Tässä vaiheessa maakuntien liitoista muodostuva Itä-Suomen neuvottelukunta reagoi voimakkaasti kannanotollaan vaatien heikennysten perumista.

Aikataulutus ruuhkauttaa losseja etenkin kesäaikaan, kun käyttäjämäärät nousevat. Aikataulujen ohella on muistettava, että nykyisin losseilla on tauot useamman kerran päivässä. Puun

uitot pysäyttävät lisäksi liikenteen liki kolmeksi vartiksi. Samoin tukkirekka vie vuorovälin, koska kantavuusrajoitusten takia muita ajoneuvoja ei silloin kyytiin mahdu.

Aikataulutettu liikennöinti olisi lisäkulu myös Itä-Suomelle elintärkeille puunkuljetuksille, mikä saattaisi heijastua myös puunmyyntihintoihin.

Lossien aikataulua on kokeiltu 1990-luvun puolessavälissä. Tuolloin kokeilu todettiin epäonnistuneeksi. Se johti kilpa-ajoihin saaristoteillä lautalle ehtimiseksi, ja lopulta aikatauluista luovuttiin.

Onko ely-keskuksen tahtotila se, että maaseudun ja saaristolaisten arkea ja elinkeinotoimintaa hankaloitetaan oleellisesti?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Kaoottinen tilanne Kuopiossa

Kallavesi ei ole entisensä – muikkusaaliskin on huvennut

Tiedon saanti ja keskustelu käyvät yhä hankalammiksi

Miksi emme käyttäisi vanhoja autoja ja vihreää polttoainetta?

Aluekehitysvaroja on suunnattava uudelleen

Ei kannata hukata valmista kenttää

Ongelman ratkaisussa on pidettävä järki ja tasa-arvo mukana

Lapsivaikutusten arviointi on tehtävä perusteellisesti

Liian sinisilmäisiä asenteita paluuta Suomeen harkittaessa

Huomio-liivi antaisi lisäturvaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.