Ankarasti ylimittaista

Maailma on muuttumassa. Maapalloistumisen myötä on menossa suurkaupunkien kilpailu keskenään – ja niiden kilpailuttaminen toisiaan vastaan. Globaalissa mittakaavassa Kuopio on uhanalaisine ihanuuksineenkin vain ja ainoastaan pienen maan aikanaan arvostettu ja kaunis provinssikaupunki.

Aapelin eli kirjailija Simo Puupposen Vinskien ja Pikku Pietarin pihan tapahtumat sijoittuivat urbaaniin kaupunkiin, jossa monenlaisten ihmisten tekemiset ja kohtalot kietoutuivat toisiinsa.

Kuopio rännikatuineen on ollut erinomaisen käveltävä, ihmisystävällinen kaupunki. Viime vuosina on katkaistu asemakaavan selkäranka tuomalla keskustaan jotenkin ryhditön kävelyalue.

Maanalainen ostoskeskus on vierailijan silmiin floppi, ja uudet ajorampit pilaavat katunäkymiä. Illalla ei keskustasta löydy juuri muuta kuin tusinaketjujen tusina-asiointiympäristöä.

Engelin lyseonkin näkyvyys peittyy ylisuuriin lasisiin ja metallisiin pöntereihin. Maan alle ei tullut gourmet- ja ostosparatiisia.

Seuraavaksi Kuopiossa etsitään vieläkin autuaammaksi tekevää uutta urbaania. Kaupunki, Rakennusliike Lapti OY sekä VR ovat allekirjoittaneet sopimuksen linja-autoaseman alueen rakentamiseksi.

Kuopio on ansiokkaasti järjestänyt arkkitehtuurikilpailuja merkittävistä rakennuksista ja alueista. Sen sijaan nämä rakennusoikeuden puolesta ylimitoitetut suunnitelmat on tilattu suorana toimeksiantona.

Kuvien perusteella Kuopioon olisi kaupunkiin sisääntulon kannalta tärkeälle laaksoalueelle tulossa muutaman pönäkän tornitalon sekä tylyjen suoraviivaisten rakennusmassojen rykelmä. Nimeksi on runollisen kekseliäästi annettu Kuopion portti.

Laajemmassa kaupunkikuvassa Kuopion upea tuomiokirkko menettäisi hallitsevan roolinsa ja linja-autoaseman ympäristön mittakaava muuttuisi täysin.

Tornitaloprojektin yhtenä perusteluna käytetään kuitenkin sitä, että junalla sisääntulo kaupunkiin ei nykyisin ole riittävän näyttävä. Siis: pilataan legendaarinen suurmaisema, jotta aseman vieressä olisi uutta urbaania?

Lähiympäristöön ja sen lukuisissa rakennuksissa asuviin ihmisiin 60-sivuinen kaavaselostus ottaa uuskielellä kantaa seuraavasti: ”Uudisrakentaminen eheyttää kaupunkikuvaa, mutta naapuruston asukkaat saattavat kokea asemakaavan muutoksen mukaisen rakentamisen heikennyksenä olevaan tilanteeseen.” Sanoma nostaa kylmät väreet: Viis ympäristöstä, me eheytämme!

Millä perustein tämä ehdotettu kokonaisuus “eheyttää kaupunkikuvaa”, kun se faktisesti on varastamassa Kuopion ruutukaava-aluetta korkeammalle nousevan pääroolin? Mitään arkkitehtonisesti järin häikäisevää ei kuvien perusteella myöskään olisi tulossa.

Hankkeen yhtenä keppihevosena käytetty niin sanottu uudenlainen asuminen ei todellakaan edellyttäisi alleen näin järeitä rakennelmia ja betonisia pihakansia. Kuopiossa on vuosikymmeniä toiminut asumista linjakkaasti kehittänyt ja toteuttanut Niiralan Kulma Oy. Ilman torneja ja tötteröitä.

Asemakaavaselostuksen selitykset hulevesistä ja pyörätelineistä kuulostavat suunnitelmiin nähden lähinnä lukijaa maanittelevalta lepertelyltä. Kyse on puhtaasti grynderihankkeesta.

Linja-autoaseman alueen voi taatusti toteuttaa huomattavasti omintakeisemmin kuin mihin Rakennusliike Lapti Oy:n avoimen ahneilta vaikuttavat suunnitelmat antavat osviittaa. Kehottaisin kaupunkia ja kaupunkilaisia nyt ankarasti miettimään, järjestääkö sittenkin kunnon arkkitehtuurikilpailu.

Serum Arkkitehdit Oy saisi tietenkin ottaa jälleen osaa, ja samalla vähän haastetta: jospa Pietilä-palkittuina ei sittenkään jätettäisi ihan tällaista puumerkkiä.

Tarja Nurmi

Arkkitehti SAFA

Arkkitehtuurikriitikko SARV

Helsinki

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Veroistako löytyy pelastus?

Akateemisesti koulutettujen riisto jatkuu

Toteutukseen tarvitaan asennetta ja navigaattoria

Kasvukeskusten ulkopuolistakaan Suomea ei kurjisteta

Joka päivä on hyvä metsäretkipäivä

Eläkelupaus rotanloukkuna uudessa hallitusohjelmassa?

Orpolla oppositiossa orpo olo

Hotellilaiva tarvitsi erityisjärjestelyjä

Ministerin painajainen

Huoli-ilmoituskäytännöt yhtenäistettävä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.