Asiakkaana monopolin armottomissa rattaissa

Yritys saa monopoliasemasta monia etuja omalle toiminnalleen, mutta asiakas on melko avuton monopolin rattaissa pyöriessään. Sillä, millaisessa asemassa monopoliyhtiön on, on suuri merkitys asiakkaan kannalta.

On monopoleja, joiden tuotteita ei ole pakko ostaa tai ne voidaan korvata joillakin toisilla tuotteella. Toisaalta on monopoleja, joihin on pakko kuulua, eivätkä niiden tuotteet ole toisilla tuotteilla korvattavissa.

Näitä niin sanottuja pakollisia monopoleja ovat muun muassa kaukolämpöyhtiöt, vesilaitokset ja sähköverkkoyhtiöt. Niihin on pakko kuulua, ja yhtiöiden asiakkaat joutuvat sopeutumaan yrityksen päätöksiin, koska yhtiön tuottamia palveluja on pakko käyttää.

Asiakas voi yrittää pienentää maksujaan vähentämällä omaa kulutustaan, mutta asiakkaan säästämiseen yhtiö voi vastata korottamalla palvelun kiinteää korvausta.

Kilpailuilla markkinoilla asiakas pystyy päättämään, ostaako hän tuotteen vai ei. Hän pystyy myös päättämään siitä, paljonko hänen ostoksensa saa maksaa. Monopolissa, johon on pakko kuulua, esimerkiksi sähköverkkoyhtiö, palvelun tuottaja yksin päättää, mitä tuote maksaa ja paljonko asiakkaan on sitä ostettava. Asiakkaalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa ostoksensa kokonaishintaan.

Kuvatun kaltaisen tilanteen aiheuttaja ei ole verkkoyhtiö, vaan ne tahot, jotka ovat tämän toiminnan päätöksillään mahdollistaneet. Osakeyhtiö toteuttaa yhtiön tarkoitusta. Se pyrkii tuottamaan omistajalleen mahdollisimman paljon voittoa.

Toki lakien laatija on asettanut jotkin valvontarajat, mutta nekin on asetettu niin, että niiden rajoissa pystyy hinnoittelemaan tuotteet etupainotteisesti ja tekemällä riskittömällä toiminnalla suuret voitot.

Kilpailuilla markkinoilla yhtiö joutuu hinnankorotusta harkitessaan ottamaan huomioon kilpailevat yritykset sekä asiakkaiden mahdollisen kaikkoamisen. Yhtiön tulos pyritään turvaamaan kilpailukykyä kehittämällä.

Niin sanotussa pakollisessa monopolissa toimivan yhtiön ei tarvitse ottaa huomioon kilpailijoita. Mitä kalliimmalla palvelun tuottaa, sitä suurempi on euromääräinen voitto. Samalla kallis investointi nostaa yhtiön taseen arvoa, jolla voi jatkossa perustella hinnankorotuksia.

Viime vuosina, jolloin inflaatio ja palkkojen nousu ovat olleet lähellä nollaa, monopoliyhtiöiden hinnankorotukset ovat siirtäneen mittavan summan muusta kulutuksesta kyseisille yhtiöille.

Tässä asiassa on myöhäistä rypistellä, kun housut ovat jo kastuneet. Sen verran lienee opiksi otettavaa, että tulevia monopoleja perustettaessa ja yksityistettäessä voitaisiin ottaa huomioon myös asiakkaan asema.

Moni näistä monopoleista on nykyisiä tai entisiä kunta-alan yhtiöitä. Kunta on yhtiöittänyt omaa toimintaansa tai myynyt omistuksensa. Monissa järjestelyissä asiakkaan asema on tainnut jäädä vähälle huomiolle.

Moni asia avautuisi toisessa valossa, jos pohtisi, kuka on ketäkin varten. Ymmärtääkseni kuntalainen ei ole kuntaorganisaatiota varten, vaan kuntaorganisaatio on aikoinaan perustettu tuottamaan kuntalaisille edullisia palveluita. Joskus tuntuu, että tämä asetelma on päättäjiltä unohtunut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Hyvien uutisten aika

Ovatko rajoitukset liian järeitä?

Virus muuttaa EU:ta ja rajavalvontaa

Mitä opimme tänään luonnon voimasta?

Finnpulpin psykologiaa

Perinteet liittyvät selviytymiseen

Yhdenvertaisuus on lisääntynyt Kuopiossa

Eturintama palkittava kohtuudella

Syvä ja leveä kuoppa

1990-luvun ei tarvitse toistua

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.