Autoillekin tilaa pääkaduille

Oli järkyttävää lukea Kuopion Kauppakadun suunnittelusta pyöräkaduksi (SS 23.10.). Nyt hyvät kaupunkisuunnittelijat, ottakaa lusikka kauniiseen käteen.

Pääkadut tulee Kuopion keskustan ruutukaava-alueella säilyttää autoilijoille ja jalkakäytävät puhtaasti jalankulkijoille.

Pyöräilijät tulee ohjata rännikaduille, Kauppakadun pyöräilijät Ajurinkadun ja Torikadun kautta Sairaalakadulle Niiralan suuntaan.

Rännikadut pitää rakentaa pyöräilijöille. Niistä voidaan vaikka poistaa jalkakäytävät ja sallia autoliikenne vain tontille ajaville.

Kuopio on ainoita kaupunkeja, missä on tällainen rännikatuverkosto, ja sitä voi kevyt liikenne hyödyntää. Pääkatujen pitää säilyä autoliikenteellä. Ei voi ajatella, että koko keskusta rajattaisiin autoilta.

On turha valittaa, että kauppa ei käy keskustan liikkeissä. Kaikki eivät halua ajaa ”muan alle” toriparkkiin saati kävellä pitkiä matkoja autoiluun sallituilta kaduilta.

Polkupyöräilyn poistaminen pääkaduilta parantaa koko keskustan liikenneturvallisuutta niin autoilun, jalankulun kuin pyöräilynkin osalta.

Kaupungin poika vm. -44

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Risto Murto varoittaa: Suomelle voi käydä kuten Italialle ja Kreikalle – talouskriisien lasku jää nuorille työikäisille

Miksi puisto hylättiin?

Suomi tarvitsee ryhtiliikettä

Myydä voi vain kerran

Toimintakulttuuria kehitettävä

Vinkki päättäjille koronan kurimuksessa

Omaisten huoli jatkuu

Harvinaista yhteiskuntavastuuta

Unohtakaa hävittäjät

Lasten ja nuorten tippuminen koronakuiluun estettävä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.