Autokannan sähköistäminen edellyttää yhden ydinvoimalan

Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa… Esimerkiksi nykyisen hallituksen ympäristötavoite vaihtaa polttomoottoriautot mahdollisimman pikaisesti sähköautoihin. Erityisesti vihreällä laidalla on käsitys, että esimerkiksi biopolttoaineiden ja -kaasujen käyttö polttomoottoreissa johtaa kuitenkin öljysidonnaisuuteen. Hybriditkin jäävät välivaiheeksi kehityksessä täyssähköautoihin.

Eduskunnan liikennepoliittisessa selonteossa vihreät vaativat jo ensi vuodelle Suomen liikenteeseen 100 000:aa sähköautoa. Demareiden ohjelmassa on kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti Suomessa vuonna 2035. Koko autokannan uudistaminen sähkölle on valtava haaste. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli vuonna 2018 noin kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa.

Etuna sähköistämiselle on energian halpuus ja ydinvoiman hiilidioksidipäästöttömyys. Erään laskelman mukaan 100 kilometrin matka maksaa bensa-autolla 10,70 € (1,45 €/l) kun sähköauto kulkee 1,95 eurolla (0,75 €/kWt) hinnalla ( Vihreä Kaista). Haittapuolena ovat muun muassa valmistuksen päästöt.

VTT:n mukaan sähkö- ja dieselauton vertailussa vähäpäästöisimmän valinta on vaikeaa faktapohjalta. Lisäksi akkuteollisuuden kasvuvisio törmää raaka-ainepulaan.

Kaivannaisteollisuus on ympäristösyistä huonossa huudossa. Kiina näyttää pyrkivän monopoliasemaan akkuteollisuudessa, mistä voi seurata omat ongelmansa. Afrikka epämääräisine kaivannaismenetelmineen on jäämässä nuolemaan näppejään.

Trafin mukaan suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 17 000 kilometriä vuodessa. Sähköauton keskimääräiseksi vuosikulutukseksi on tämän pohjalta laskettu 3 360 kWh (kilowattituntia). Tällöin Vihreiden 100 000 autoa tarvitsisivat ensi vuonna 336 GWh (gigawattituntia) sähköä. Vastaavasti 3 miljoonaa autoa imaisisi 10,08 TWh (terawattituntia) sähköä. Se on puolet vuoden 2018 tuontisähkön määrästä (20,01 TWh). Se on samalla melkein puolet (46 prosenttia) nykyisin ydinvoimalla tuotetun sähkön määrästä, 21,75 terawattitunnista (Energiateollisuus ry.).

Toisin sanoen: jotta nykyinen henkilö- ja pakettiautoliikenne kulkisi sähköllä, pitäisi Suomen ydinvoiman tuotantoa tai tuontisähköä lisätä puolella nykytasostaan. Tämä ongelma on ratkaistu jo nyt. Ehkä vuonna 2020 valmistuu Olkiluoto 3, mikä tuo ydinvoimakapasiteettiin yli 50 prosentin lisäyksen (Säteilyturvakeskus STUK). Se riittää hyvin kattamaan sähköisen liikenteen energiatarpeet eikä muita energian lähteitä välttämättä tarvitse tehostaa.

Poliitikoilla on edessään monimutkainen ongelmakenttä päästöjen vähentämiseksi liikenteessä. Siinä on paljon liikkuvia osia, kun vielä ei ole todellista faktaa sähköautojen eikä bioenergian kokonaisekologisuudesta.

Bioenergialla on varmasti vielä tuntemattomia mahdollisuuksia polttomoottoreiden vähäpäästöisenä käyttövoimana. Polttomoottoritekniikkaa ei kannata ajaa alas lyhytnäköisesti. Tekninen kehitys harppoo hyppyaskelin sekä bio- että akkutekniikassa. Esimerkiksi tv-ohjelmassa Myytinmurtajat Jamie Hyneman ja Adam Savage saivat pienoisraketin syöksymään ilmaan koiran kakalla.

Tuuli- ja aurinkoenergia painiskelevat vielä pitkään lilliputtisarjassa. Vesivoiman lisäämiseenkään ei ole mahdollisuuksia luontoarvojen paineessa. Sähkön säästö ei aiemmissa yrityksissäkään ole tuottanut tulosta. Tuontisähkön ekologisuudesta ei ole takeita, ja siihen liittyy riskejä mahdollisissa poikkeusoloissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Kutsumattomat vieraat pistäytyvät kesämökillä

Kauraruokatrendiin liittyy ristiriita

Turvallisuutta, tarkoitustaja ajatuksen vapaata lentoa

Pielaveden malli näyttää maaseudun mahdollisuudet

Turpeenpoltto lopetettava ja metsähakkuita vähennettävä

Jynkän koulun remontti ei näytä etenevän

Savonlinnan historia on myös Kuopion historiaa

Taideaineet osaksi ylioppilastutkintoa

Presidenttikin saattaa tarvita pyydysluvan

Puolueita pitäisi karsia ja yhdistellä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.