Henkensä kaupalla

Toissa viikon perjantaina täysperävaunullisen rekan peräkärry lähti Joensuun ja Varkauden välisellä tiellä Leppävirran Kortemäessä luisuun ja repi linja-auton kyljen auki. Koululaisia hakemaan menneessä bussissa ei ollut vielä yhtään matkustajaa ja linja-auton kuljettaja selvisi tapahtuneesta lievällä loukkaantumisella.

Tapahtunut uutisoitiin Savon Sanomissa. Karjalainen ei kirjoittanut aiheesta riviäkään, vaikka aihe kosketti viime aikoina paljon puheena ollutta Varkaus-Joensuu-tien kuntoa ja tienhoidon tasoa.

Jos kolari olisi johtanut useisiin kuolonuhreihin, olisi onnettomuus uutisoitu näyttävämmin ja sitä olisi seurannut valtakunnallinen jälkipyykki Konginkankaan rekkaonnettomuuden tapaan. Viime aikoina käytyä keskustelua Varkaudentien paremmasta hoidosta olisi alettu käydä yhä tiukempaan sävyyn.

Jälleen kerran on todettava se, mikä on tullut monesta suusta todettua jo lukemattomia kertoja; Varkaus-Joensuu-tie on vaarallinen tieosuus, jolla tapahtuu onnettomuuksia paljon, jossa liikennöi rekkoja paljon ja joka kaipaa peruskunnostusta ja parempaa tienpitoa välittömästi.

Täten lähetän kiivaita terveisiä niille Pohjois-Savon ely-keskuksen virkamiehille, jotka taannoin ohittavat maakuntaliittojen laatiman prioriteettilistan ja nostivat omavaltaisesti Viitostien kunnostamisen Varkaudentien perusparannuksen edelle. Tämä on juuri tätä itäsuomalaista edunvalvontaa ällöimmillään; liikenneturvallisuus jää toissijaiseksi arvoksi, kun oman maakunnan etua ajetaan kyynärpäätekniikalla.

Aiheeseen liittyen terveisiä lähtee myös liikenneministeriöön.

Joensuun kehätien rakentaminen ja ratojen kunnostus ovat Pohjois-Karjalan tierakentamisen kärkihankkeita, mutta toivottavasti myös Varkaudentien perusparannus oikeasti tapahtuu lähiaikoina. Toivottavasti liikenneturvallisuuteen liittyvät seikat painavat näitä kärkihankkeita valitessa vähintään yhtä paljon kuin maakuntien kehittämiseen liittyvät talousintressit.

Leppävirralla tapahtuneen kaltainen rekkaonnettomuus, liukkaalla kelillä hallitsemattomaan luisuun lähteneen rekan aiheuttama kolari, ei ole harvinainen yksittäistapaus Suomen maanteillä. Joka vuosi näitä tuhoisia onnettomuuksia tapahtuu useita ja läheltä piti tilanteita jatkuvasti.

Haluan kysyä liikenneministeri Anu Vehviläiseltä sitä, onko todellakin niin, että näiden tuhoisien onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi ei ole mitään tehtävissä?

Pitääkö jälleen tapahtua bussin ja rekan välinen "Konginkangas", ennen kuin pomppivien peräkärryjen ongelmaan todella havahdutaan?

Milloin rekkakolareihin liittyvä "valitettavasti näitä vain silloin tällöin sattuu" -tyyppinen hymistely korvataan radikaalimmilla toimilla liikenneturvallisuuden takaamiseksi?

Mielestäni nyt pitäisi ruveta pohtimaan esimerkiksi sitä, soveltuvatko täysperävaunuyhdistelmät ylipäätään Suomen talveen tai kaikille tieosuuksille.

Ja jos Varkaudentien perusparannusta ei voidakaan hetkessä toteuttaa, niin eikö kyseistä tietä voisi edes hiekoittaa paremmin?

Kirjoittaja on outokumpulainen kulttuurimies.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Verenvaihdolla kohti toimivampaa eduskuntaa

Turpeentuotannosta on pidettävä kiinni

Pääsisinkö lääkäriin, onko rahaa maksaa vuokra?

Politiikka pilasi soten ja metsänhoidon

Ratkaisu löytyy kotimaasta

Maakunnan lapsiperheet uudistusta vailla

Nuorten on ryhdyttävä toimimaan

Hakkuukeskustelussa päästävä pintaa syvemmälle

Perheen tuki kannattaa aina

Huonosti tiedotettu muutos

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.