Hoitotakuu toteutuu Kuopiossa, kiireelliset asiat hoituvat heti

Perjantain Lukijan sanomissa otettiin kantaa Kuopion terveyskeskuspalveluihin (SS 7.6.). On valitettavaa, että kirjoittaja kokee saavansa huonoa palvelua Kuopion terveyskeskuksesta. Vastauksessani otan kantaa muutamiin kirjoituksessa esitettyihin näkemyksiin selventämään todellista tilannetta.

Pääosin Kuopion terveyskeskus toimii ajanvarausperiaatteella, joten ruuhkia ei synny käytäville. Ruuhkat ovat potilasturvallisuusriski ja ne ovat myös työhyvinvoinnin kannalta haitallisia. Esimerkiksi ensihoito asioi suhteellisen usein terveysasemilla kiireellisten potilassiirtojen takia, ja ruuhkat käytävillä ovat esteenä nopeille potilassiirroille.

Kuopion terveyskeskuksen vastaanottopalveluista ei ole lakkautettu säästösyistä lääkärin virkoja vuoden 1990 jälkeen. Työpanoksia on kuitenkin tasattu ja tullaan tasaamaan myös jatkossa sen mukaan, millä alueella kaupungin asukasmäärä kasvaa.

Kirjoituksessa mainitun hoitotiimin 1A palvelut on tarkoitettu käytännössä ruutukaava-alueen väestölle. Naapurialuetta Maljalahtea on rakennettu viime vuosina voimakkaasti, ja samalla sen väestömäärä on kasvanut.

Jotta kuntalaiset olisivat jotakuinkin samassa asemassa palvelujen suhteen, siirrettiin yksi hoitotiimin 1A lääkärin vakanssi Maljalahden alueelle vuonna 2018. Samantapaisia siirtoja joudutaan tekemään jatkossa eteläisten kaupunginosien hyväksi, ellei lisäresursseja tule.

Kuopion terveyskeskuksessa toteutuu hoitotakuu, ja keskimääräinen odotusaika kiireettömissä asioissa lääkärille on 2 – 3 viikkoa vaihdellen ajallisesti ja hoitotiimeittäin. Kiireelliset asiat hoidetaan samana päivänä. Pääsy lääkärille tapahtuu sairaanhoitajan tekemän hoidon tarpeen arvion perusteella, ja sairaanhoitajat pitävät myös omia vastaanottoja.

Vuonna 2004 vastaanottokäyntejä oli lääkäreillä jokseenkin saman verran, mutta hoitajien käyntimäärät olivat vain noin puolet nykyisestä. Hyvien työnjakojärjestelyjen seurauksena lääkärien vastaanottokäynnit ovat lisääntyneet 10 – 15 prosenttia, vaikka vastaanottopalvelujen henkilöstömäärä on lähes sama kuin vuonna 2004.

Vastaanottopalvelujen määrä on siis lisääntynyt, työnjako hoitajien ja lääkärien välillä muuttunut ja palveluja on kohdennettu eri tavalla kuin aikaisemmin. Tällä hetkellä kaikki vastaanottopalvelujen tilat viimeistä työtilaa myöten ovat käytössä, joten palvelujen näkyvä parantaminen edellyttäisi asianmukaisia lisätiloja.

Vastaanottopalvelujen lisäksi terveyspalveluihin kuuluvat suun terveydenhuolto, mielenterveyspalvelut, neuvolapalvelut, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, kotisairaanhoito ja erikoissairaanhoito. Eri investoinneista huolimatta Kuopio käyttää suurimman osan talousarviomäärärahoistaan erilaisiin terveyspalveluihin.

Kuopion vastaanottopalvelujen ja suun terveydenhoidon asiakaspalaute näkyy reaaliaikaisena www.kuopio.fi -sivustolla, ja sen mukaan asukkaat ovat keskimäärin hyvin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Olen pahoillani, että kirjoittaja ei koe saaneensa apua palveluistamme, ja suosittelen edelleen olemaan yhteydessä hoitotiimiinne.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Sydämen sivistystä kirjoitteluun

Vanhemmuuden tuen leikkaaminen ei tuo säästöä

Onko nälkävyölle vaihtoehtoja?

Siilinjärvi satsaa ja säästää

Punainen lanka pahasti hukassa

Miksi sosiaaliala vaikenee?

Huomio ennaltaehkäisyyn

Omin voimin jäähalliin?

Myötätuntoa vanhemmuuteen

Valinnaisuutta ei saa rajata

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.