Itä-Suomen johtajat väärillä raiteilla

Itä-Suomen kaupunkien ja maakuntien johtajat ovat näkyvästi liputtaneet itäisen oikoradan rakentamisen puolesta, mikä sinänsä on hyvä asia. Valitettavasti vain he liputtavat aivan väärää yhteyttä eli yhteyttä Kouvolasta Keravalle.

Sen rakentaminen mitätöisi vuonna 2006 valmistuneen Suomen parhaan raideyhteyden kapasiteetin kaukoliikenteen osalta pelkäksi Helsingin lähiliikenneradaksi, vaikka Kerava – Lahti-rataa suunniteltaessa se tuli valituksi nimenomaan ajatellen kaukoliikenteen tarpeita. Silloin koko oikoratasuunnitelma piti sisällään sen jatkamisen Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin. Tuolloin vaihtoehtoina olivat eteläinen rantarata ja Kerava – Kouvola-vaihtoehto, jotka molemmat hylättiin.

Nyt on sitten kaivettu roskiksesta varteenotettavimmaksi uudeksi oikoratavaihtoehdoksi tuo Lahden oikoradan kanssa kilpaillut ja sen kanssa vierekkäin kulkeva Kouvola-vaihtoehto.

Sen toteuttaminen nopeuttaisi itäisen Suomen yhteyksiä pääkaupunkiseudulle vain kymmenminuuttisen verran, joka on aivan mitätön aikahyöty miljardiluokan investointiin nähden.

Mielestäni rataverkon täydentämistä pitää tarkastella kokonaisuutena eikä tehdä päätöksiä yksittäinen rataosuus kerrallaan, kuten nyt on käymässä. Ehdotan, että Väylävirasto valmistelee rataverkon täydennysrakentamista kerralla 40 vuoden aikajaksolle huomioiden sisämaan kuljetustarpeet niin henkilöliikenteen kuin teollisuudenkin osalta. Samalla toteutuvat kasvavat ympäristövaatimukset maantieliikenteessä, kun kasvava osa raskaasta liikenteestä voidaan siirtää rautateille.

Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan nopeat ratayhteydet Turkuun ja Tampereelle, joiden osalta suunnitelmat ovat jo pitkällä. Seuraavaksi olisivat vuorossa Savon radan oikaisu välillä Lahti – Heinola – Mikkeli ja siltä haarautuva nopea ratayhteys Päijänteen itäpuolitse Jyväskylään. Tuo ratkaisu nopeuttaisi yhteyksiä Jyväskylästä ja Savon ratavarren kaupungeista pääkaupunkiseudulle noin tunnilla.

Karjalan radan oikaisu toteutetaan eteläisen rantaradan muodossa Luumäki – Kotka – Porvoo – Kerava-linjauksena. Sen suurin hyöty kohdistuu henkilöliikenteen nopeutumisen lisäksi erityisesti Karjalan radan vaikutuspiirissä olevalle teollisuudelle suorien yhteyksien saamisena etelän vientisatamiin.

Maksimaalisen hyödyn saamiseksi tulee uusien ratalinjojen pohjoispuoliset radat uudistaa nopeiksi kaksoisraiteisiksi radoiksi. Lisäetua ratojen käyttöasteelle toisi, jos pääradoille rakennetaan oma kolmas raide tavaraliikennettä varten. Silloin matkustajaliikenteessä voitaisiin ajaa kallistuvarunkoisilla junilla maksimaalista 300 kilometrin tuntinopeutta, joka olisi jo mahdollista Lahti – Kerava-rataosuudella.

Jo ratalinjausten suunnitteluun ja varsinkin toteutukseen pitää hakea maksimaalista rahoitusta EU:lta ja kansainvälisiltä rahoitusmarkkinoilta nyt, kun lainarahan hinta on edullista.

Vuosisadan jälkimmäiselle 40 vuoden suunnittelukaudelle sijoitettaisiin nopeiden junayhteyksien rakentaminen Oulun ja Kuopion pohjoispuolelle sekä joillekin poikittaisyhteyksille. Suunnitelmiin voisi sisältyä myös nopea yhteys välille Turku – Uusikaupunki – Rauma – Pori.

Tuolle jaksolle voivat ajoittua myös kansainväliset ratayhteydet kuten Helsinki – Tallinna, ellei sitä ole jo yksityinen taho toteuttanut aikaisemmin, sekä mahdollinen Jäämeri-rata esimerkiksi Rovaniemeltä Kirkkoniemeen. Kenties harkinnan arvoinen olisi myös pohjoinen yhdysrata Kemijärvi – Kelloselkä – Kantalahti, jos sillä ei katsota olevan turvallisuusriskiä. Se mahdollistaisi Vienan Karjalan metsävarojen hyödyntämisen pohjoisen Suomen metsäteollisuuden raaka-aineen täydennyslähteenä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Toimii poikkeusoloissakin

Kestävää kehitystä myötäillen

Pahan totuudesta pitää puhua

Viimeksi voimassa sota-aikaan

Ytyä Kuopion ytimeen

Kysymyksiä riittää edelleen tietotulvasta huolimatta

Kriisissä striimaus ei riitä

Väärä yhtiömuoto?

Hengittäminenkö helppoa?

Koronaviruksella laaja tartuntaketju

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.