Junan tuomaa ja viemää vetovoimaa

Nyt Savossa ynnä muualla höyrytään aivan oikein nopeampien etelän raideyhteyksien perään.

Mutta jotta maakunnat pysyisivät vetovoimisina, pitää tehdä kaikkensa, jotta hyvät ja ekologiset yhteydet eivät vedä loputkin nuoret maaseudulta, vanhuksista puhumattakaan. Sen takia myös maaseutupalvelut ja sen vetovoimaiset maisemat olisi säilytettävä.

Uskon, että paikalliset päättäjät ymmärtävät ottaa huomioon kokonaisuuksia eli hyödyt ja haitat joka asiassa.

Kuulun niihin suuriin ikäpolviin, jotka harkitsevat muuttoa takaisin. Mutta ihmettelen, miten joillakin seuduilla on suurta vastustusta arvokkaiden maisemien ja luontoalueiden säilyttämiseen. Ne jos mitkä olisivat vetovoimatekijöitä paluumuuttajille, puhumattakaan nykyisille asukkaille, etenkin ilmastomuutoksen vallitessa.

Kun kuitenkin halutaan käydä usein kotiseuduilla, niin toivon itäradalle autojunaa kuten länsiradalla on. Se lisäisi varmasti Savoon ja muualle mökkimaakuntiin matkoja ja siten lisäisi maakunnan palvelujen käyttöä.

Lisäksi Helsinki–Kuopion matka-aikaa voisi lyhentää noin 15 minuutilla järjestämällä Kouvolan ratapiha siten, ettei veturia tarvitsisi vaihtaa toisen päähän. Maksaa sekin, mutta paljon vähemmän kuin oikorata Kouvolasta Helsinkiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Risto Murto varoittaa: Suomelle voi käydä kuten Italialle ja Kreikalle – talouskriisien lasku jää nuorille työikäisille

Miksi puisto hylättiin?

Myydä voi vain kerran

Toimintakulttuuria kehitettävä

Suomi tarvitsee ryhtiliikettä

Vinkki päättäjille koronan kurimuksessa

Omaisten huoli jatkuu

Harvinaista yhteiskuntavastuuta

Lasten ja nuorten tippuminen koronakuiluun estettävä

Objektista subjektiksi

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.