Kehitys on ollut nopeaa

Olavi Hiltunen kirjoitti huolestaan sähköautoja kohtaan (SS 11.2.). Kirjoituksessa esitettiin väittämiä, jotka vaativat oikaisua.

Nykyisenkaltaisia sähköautoja on valmistettu reilun vuosikymmenen ajan. Akkuteknologia on kehittynyt niin huimin harppauksin, että monen asiantuntijankin tiedot ovat ehtineet vanhentua. Tämä selittää suuren osan epäluuloista. Kokemukset vuosimallia 2015 vanhemmasta sähköautosta ovat auttamatta vanhentuneita.

Esitetty väite akkujen 4 – 6 vuoden kestoiästä on nykymaailmassa virheellinen. Akuille annetaan nykyään rutiininomaisesti 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. On selvää, että tuotetta kannattaa myydä vain, jos sen voi odottaa kestävän reilusti yli takuuajan. Lisäksi parin vuoden takainen tutkimus osoitti, että erään suuren valmistajan akuissa oli 250 000 kilometrin kohdalla keskimäärin yli 90 prosenttia kapasiteetista jäljellä. Näillä kilometreillä on sähköautolla ajava säästänyt noin 20 000 euroa polttoainelaskussaan.

Osa akuista pitää kunnostaa tai harvinaisissa tapauksissa vaihtaa. Suomessa on jo nyt toimijoita, joiden akun hinta vaihtotöineen on alkaen 3 000 euroa. Akunvaihdon voi siis halvimmillaan tehdä samaan hintaan kuin polttomoottoriauton elinkaaren aikana kuluu pelkkiin öljyjen ja suodattimien vaihtoihin. Niitä sähköautossa ei tarvita raitisilmasuodatinta lukuun ottamatta.

Sähköautojen akut eivät ole ongelmajätettä. Käytännössä jokainen sähköauton käytetty akku menee joko uusiokäyttöön sähkövarastona tai kierrätykseen. Molempia tehdään jo nyt Suomessa.

Akkujen valmistus toki vaikuttaa ympäristöön, mutta haitat kalpenevat, kun otetaan myös huomioon, mitä kaikkia haittoja jää pois polttoaineista luovuttaessa. Näitä ovat esimerkiksi jatkuvat öljyvuodot sekä porauksen, kuljetuksen ja jalostuksen päästöt.

Sähkön ohella toinen hyvä vaihtoehto on kotimainen biokaasu, jonka saatavuus paranee jatkuvasti. Sen tuotantopotentiaalin on todettu riittävän merkittävälle osalle liikenteestä ja se kannattaakin ehdottomasti hyödyntää.

Vedystä voidaan todeta, että vaikka kyseessä on puhdas ja monella tapaa toivottava käyttövoima, ei se ole käytännössä osoittautunut kustannustehokkaaksi. Kehitystä ei ole juurikaan tapahtunut viimeisen vuosikymmenen aikana, ja moni autovalmistaja onkin luopunut vedystä kokonaan.

Allekirjoittanut on paraikaa Luostolla, jonne ajoin 940 kilometrin matkan täyssähköautolla. Lähdin matkaan aamuseitsemän jälkeen ja olin perillä illalla ennen yhdeksää. Kovin montaa vuotta tämä ei ole ollut mahdollista, mutta nyt on.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Mikätin, tuntemattomaan tutustumista

Pysytään rauhallisina

Korona muuttaa kaiken?

Toimii poikkeusoloissakin

Kestävää kehitystä myötäillen

Pahan totuudesta pitää puhua

Viimeksi voimassa sota-aikaan

Ytyä Kuopion ytimeen

Kysymyksiä riittää edelleen tietotulvasta huolimatta

Kriisissä striimaus ei riitä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.