Kiusaaminen on ikiaikaista

Koulukiusaaminen on erittäin vakava asia ja sen kohteeksi joutuminen on traumaattinen kokemus. Meidän kasvattajien tulee toimia niin, ettei sitä tapahtuisi, ja jos sitä ilmenee, puuttua siihen välittömästi.

Itselleni on opettajana ja kasvattajana ollut hyvin valaisevaa tutustua Päivi Hamaruksen ajatuksiin ja väitöskirjatutkimukseen, jossa kiusaamista tarkastellaan sosiaalisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta.

Hän näkee kiusaamisen ikiaikaisena ilmiönä, vaikka siitä on vasta viime vuosina puhuttu laajemmin. Ajan myötä kiusaaminen on kouluissa myös saanut erilaisia ilmenemismuotoja.

Koulukiusaaminen on sekä kulttuurisena ilmiönä että yksittäisenä tapahtumana erittäin monisäikeinen asia.

Kun puhutaan tai kirjoitetaan kiusaamisesta, tulee esille aina oppilaan erilaisuus. Oppilaat itse tuovat myös erilaisuuden hyvin herkästi esille.

Joskus me alamme itsekin uskoa erilaisuuden voimaan. Mutta kuka meistä ei olisi erilainen, kun asiaa oikein tarkasti ajatellaan.

Päivi Hamaruksen mukaan erilaisuus ei ole kiusaamisen todellinen ydin, vaikka se nimetään kiusaamisen syyksi pintatasolla. Sekä erilaisuuteen liittyvät ominaisuudet että hyväksyttävät piirteet ovat osa oppilaskulttuuria.

Kiusaamisella luodaan oma oppilaskulttuuri, esimerkiksi tietty, hyväksytty tapa pukeutua. Tämä kulttuuri synnyttää myös kiusaamista.

Eri kouluissa vallitsee erilainen kulttuuri, eri kouluissa kiusataan eri asioista. Jos koulumenestyksestä kiusataan, saattaa oppilas yrittää saada hyväksyntää jättämällä läksyjä tekemättä kuten muutkin. Oppilaskulttuuri pyrkii yhdenmukaisuuteen.

Hamarus tuo esille, että kiusaaminen on kiusaajan aseman tavoittelua ja pönkittämistä yhteisössä. Kiusattu voi joko olla oppilas, joka kilpailee hyvästä asemasta tai kuka tahansa oppilas, joka jonkun piirteen vuoksi "valitaan" kohteeksi luomaan ryhmään yhtenäisyyttä ja yhteisöllisyyttä.

Kiusatulle rakennetaan maine, joka tarttuu ja leviää yhteisössä. Ryhmä tiivistyy, kun on yhteinen vihollinen.

Kysymys on vallasta ja valtataisteluista, kateudestakin. Kiusaaja haluaa valtaa ja painaa toista alaspäin.

Erikoistutkija Markku Leskinen toi todella hyvin esille yhden parhaista lääkkeistä (SS 2.6.). Hän puhui me-hengen tärkeydestä luokassa.

Voimakkaan oppilaskulttuurin ja kiusaamisen kautta saavutetun näennäisen yhteishengen tilalle meidän aikuisten on luotava kouluun ja luokkaan kaikki oppilaat hyväksyvä ilmapiiri ja luokkayhteisö.

Meidän on luotava oppilaille turvallinen oppimisympäristö, joka ei ruoki kiusaamista. Aikuinen luo yhteisöön ne asiat, joita arvostetaan.

Yhdessä tekeminen ja toiseen oppilaaseen tutustuminen lisää erilaisuuden hyväksyntää.

Jos aikuinen on henkinen johtaja, ei tarvita kilpailua vallasta. Kaikki oppilaat ovat tasavertaisia.

Lisäksi luomme säännöllisillä, kirjallisilla kiusaamiskyselyillä kouluun ilmapiirin, jossa kiusaamisesta voi kertoa ja siitä voi keskustella aikuisen kanssa. Kaikki tilanteet selvitetään ennen kuin ne pääsevät liian pitkälle.

Voimme siis murtaa pelon, joka piilottaa kiusaamisen. Kukaan ei saa kantelijan mainetta, kun kaikilta kysytään tasapuolisesti.

Emme etsi syyllisiä, vaan pyrimme löytämään tilanteelle ratkaisuja.

Kerromme oppilaille kiusaamisesta vallankäytön välineenä. Kysymme, kuka haluaisi olla sellaisessa mukana?

Kyselyn yhteydessä oppilaille selvitetään, mitä kiusaaminen on. Keskinäinen nahistelu tai satunnainen sanaharkka ei sitä ole.

Marianne Kovero-Paakkinen Erityisopettaja Kuopio

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Kaoottinen tilanne Kuopiossa

Kallavesi ei ole entisensä – muikkusaaliskin on huvennut

Tiedon saanti ja keskustelu käyvät yhä hankalammiksi

Miksi emme käyttäisi vanhoja autoja ja vihreää polttoainetta?

Aluekehitysvaroja on suunnattava uudelleen

Ei kannata hukata valmista kenttää

Ongelman ratkaisussa on pidettävä järki ja tasa-arvo mukana

Lapsivaikutusten arviointi on tehtävä perusteellisesti

Liian sinisilmäisiä asenteita paluuta Suomeen harkittaessa

Huomio-liivi antaisi lisäturvaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.