Kunnat hukkaavat rahaa markkinointiin

Kaiken kokoiset kunnat käyttävät jatkuvasti suuria summia ja lukuisia työtunteja kasvattaakseen vetovoimaansa: kampanjoita, hankkeita, projekteja... Niillä vetovoimaisuutta saadaan epäilemättä kasvatettua, mutta kukaan ei ota vastuuta heistä, jotka markkinoinnin kohteena ovat, nimittäin potentiaalisista muuttajista.

Markkinoinnilla on tietenkin tärkeä merkitys mielikuvan luomisessa, mutta sillä tulee olla konkreettisiakin vaikutuksia. Tällä hetkellä tilanne on usein se, että muuttoa tosissaan pohtiva joutuu selaamaan Internetin puhki tietoa etsiessään.

Muuttaminen on yksi tärkeimmistä kohdista elämässä. Minne tuon perheeni, missä jatkan elämääni? Se on vaihe, johon mielellään kaipaisi tukea ja neuvoja, mutta ennen kaikkea hyvää palvelua.

Minun mielestä tarvitaan muuttajille keskitettyä palvelua, josta saisi tiedon tärkeimmistä asioista: uusista ja tulevista tonteista, vapaista ja rakenteilla olevista asunnoista, kouluista ja päiväkodeista, harrastusmahdollisuuksista, avoimista työpaikoista.

Ihmiset etsivät aina vastauksia samoihin peruskysymyksiin. Ennen kuin ne selviävät, mitään ei tapahdu, vaikka mielikuvat olisivat miten ruusuiset tahansa.

Ei tarvita heti huippuinnovatiivista digiratkaisua vaan asiakaslähtöinen palvelu, joka selvittää ihmisten tarpeet ja auttaa heitä ratkaisemaan tärkeimmät asiat yksi kerrallaan. Nyt rahaa hukataan pöhinään.

Miksi muuttopalveluiden kehittämisessä ei ymmärretä sen arvoa, jos muuttoa pohtiva saisi tarvitsemansa tiedot mahdollisimman aikaisin? Fiksusti koottu viestintä muuttajalle tarjotuista mahdollisuuksista kunnan vetovoimaa vasta kasvattaisikin.

Tällainen palvelu olisi kullanarvoinen työkalu myös alueen yrityksille, joilla on pulaa osaajista. Kuntien tulisi ottaa muuttajien tarpeet tosissaan jo pelkästään rekrytoinnin helpottamisen takia. Uudet asukkaat ovat nimittäin myös uusia veronmaksajia.

Aki Karkulahti

Kirjoittaja on markkinointitoimisto Call to Actionin toimitusjohtaja ja Mark Kuopion puheenjohtaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Perustaso täyttyy Kuopiossa, mutta aina voidaan parantaa

Kuulokuntoutuksessa alueellista epätasa-arvoa?

Fysioterapeuttien virkoja hoitokoteihin

Lähipiirin hätää ei tunnisteta

Sydämen sivistystä päätöksentekoon

Revanssin paikka Puijon portaat

Maidontuotanto Suomessa alle pulavuosien

Tehtiinkö kyseenalainen sopimus?

Joka päivä on hyvä päivä liikkua

Kaupunkiympäristöämme uudistetaan hankalammaksi

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.