Kuopio - Capital of Lakeland vai Saimaa-brändi?

Maakuntajohtaja Marko Korhonen esittää, että Varkauden kannattaa keskittyä kehittämään markkinointiaan (Warkauden Lehti 9.7.).

Varkaus onkin hylännyt Kuopio/Tahko ja Kuopio – Capital of Lakeland -brändit ja keskittynyt yhteistyössä Visit Saimaan ja Etelä-Karjalan GoSaimaan hankkeiden kanssa viemään kansainvälisille markkinoille Saimaa-brändiä. Varkaus on siis vaihtanut matkailun kohdalla maakuntaa ja brändiä.

Saimaa-markkinointia on tehty aktiivisesti muun muassa Aasiassa (Kiinassa), Keski-Euroopassa ja Venäjällä.

GoSaimaan markkinointijohtaja Juha Sorjonen kertoi, että Shanghain messuilla 2018 keskusteluja käytiin 40 matkajärjestäjän kanssa Saimaan matkoista. Shanghain matkamessut nostivat Saimaan kiinalaisten kesäkohteeksi.

Saimaan ja Saimaa-brändin kansainvälinen tunnettuus ja vetovoima ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen vuoden aikana, mikä näkyy lisääntyneinä toimittajien ja matkanjärjestäjien vierailuina ja heijastuu matkanjärjestäjien varaustilanteeseen.

Alueen yritysten, kehittämisyhtiöiden, rahoittajien, Visit Finlandin ja muiden toimijoiden yhteistyössä Mikkelin, Savonlinnan ja Varkauden seudulla on käynyt 102 toimittajaa pääsääntöisesti kansainvälisistä medioista.

Alueella on vieraillut myös 21 ryhmää ja 155 henkilöä kansainvälisistä matkanjärjestäjistä. Yrittäjät ovat tyytyväisiä huomioon ja kesä näyttää ennakkovarauksien perustella hyvältä.

Yrittäjä Tanja Heiskanen Hotel & Spa Järvisydämestä kertoo, että tälle vuodelle saksalaisten ja sveitsiläisten määrä näyttäisi vähintään tuplaantuvan, samoin aasialaisia on jo nyt majoittunut Järvisydämessä enemmän kuin viime vuonna yhteensä.

Hänen mukaansa yritys on Visit Saimaan ja Visit Finlandin ansiosta päässyt mukaan kansainvälisiin myyntitapahtumiin ja saanut ostajia ja mediaa vierailuille.

Järvisydän on esimerkiksi osa isoa 25 ryhmän sarjaa, joka tulee Australiasta kiertomatkoille Pohjoismaihin 2019– 020. Myös varaustiedustelut Kiinasta ja Hongkongista ovat lisääntyneet.

Matkailujohtaja Maisa Häkkinen Visit Saimaasta toteaa, että Visit Saimaa – Lakeland Finland 2017– 019 -hankkeen keskeinen tavoite on nostaa Saimaan alue merkittäväksi kansainväliseksi kohteeksi Lapin ja Helsingin rinnalle sekä kasvattaa alueen matkailutuloa.

Hanke panostaa erityisesti tunnettuuden ja saavutettavuuden parantamiseen sekä asiakaslähtöisten palvelujen, yhteistyön ja osaamisen kehittämiseen.

Hanke tekee tiivistä yhteistyötä Etelä-Karjalan vastaavan matkailun kehittämishankkeen kanssa rakentaen yhdessä Saimaa-brändiä ja tukien yritysten kansainvälistymistä ja kasvua.

Yhteismarkkinointia toteutetaan myös laajemman Lakeland-alueen ja Visit Finlandian kanssa. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto, rahoituksen myöntänyt viranomainen on Etelä-Savon maakuntaliitto.

Ymmärrän maakuntajohtaja Korhosen mielipiteistä, että hänen tavoitteenaan on yhteisellä Lakeland (Järvi-Suomi) -nimikkeellä, johon Kuopion lisäksi kuuluvat Hämeenlinna, Jyväskylä, Joensuu, Kajaani-Kuhmo, Tampere ja Kouvola, luoda alueelleen uusi brändi Saimaa-brändin tapaan, johon ovat liittyneet Mikkeli, Savonlinna ja Lappeenranta–Imatra ja Varkaus.

Tarvitaan erilaisia brändejä, jotka erottuvat ja hakevat omat vahvuutensa.

Näen, että Lakeland/Järvi-Suomi on sateenvarjo isolle kokonaisuudelle, joka ajaa osaltaan sille kuuluvia asioita, muun muassa kansainvälisiä matkailusuhteita ja rahoitusta.

Lakelandin sisään rakennetaan esimerkiksi Saimaa-brändi. Perusteita sille löytyy. Saimaa on Euroopan neljänneksi suurin järvi. Wall Street Journal -lehti listasi Saimaan maailman viiden kauneimman järven joukkoon. Saimaan vesistö on Suomen suurin vesiallas ja se on ollut matkailukohteena jo 1800-luvulta saakka.

Lisäksi parhaillaan Saimaa tähtää Unescon kansainväliseen Global Geopark -verkostoon. Luontevampaa brändiä matkailulle ei voi Suomeen rakentaa koko Saimaan vesistön alueelle.

Itse uskon, että Saimaa-brändi valtaa koko Saimaan vesistöalueen sekä matkailumarkkinat juoksuvauhdilla. Sen sijaan Kuopio – Capital of Lakeland -brändi konttaa kasvukipujen vaivaamana.

Suosittelen Saimaa-brändin ja Kuopio – Capital of Lakeland -brändin yhteistyötä tai yhdistämistä.

Hyvä, että Varkaus muutti matkailun kohdalla maakuntaa ja on mukana Saimaa-brändissä.

Jorma Tuukkanen

Yritysasiantuntija

Etelä-Savon valtuuskunnan jäsen

Joroinen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Lukijan runoIhanat kesäkukat takapihan valloittaa.Krassit, malvat ja kehäkukat, ovat kuin jotakinuskomatonta väriunelmaa.

Pohjois-Savon asuttaminenalkoi jo 1400-luvulla

Jos aikaa olisi jäljellävain muutama tunti

Kutsumattomat vieraat pistäytyvät kesämökillä

Kauraruokatrendiin liittyy ristiriita

Turvallisuutta, tarkoitustaja ajatuksen vapaata lentoa

Pielaveden malli näyttää maaseudun mahdollisuudet

Turpeenpoltto lopetettava ja metsähakkuita vähennettävä

Jynkän koulun remontti ei näytä etenevän

Savonlinnan historia on myös Kuopion historiaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.