Laadusta tingitään ja saatavuutta heikennetään

Luvanvaraista ja tarveharkintaan perustuvaa taksilupajärjestelmää ollaan vapauttamassa yksisilmäisesti. Liikenne- ja viestintäministeriön luoma liikennekaariprojekti on helpottamassa markkinoille pääsyä sekä lisää teknologian ja digitalisaation käyttöä ja purkaa sääntelyä.

Markkinoiden sääntelystä ollaan siirtymässä laadun varmistamiseen, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Miksi hukata valtion varoja jatkuviin tutkimustöihin ja rakenneuudistuksiin, kun yleensä parhaat ideat tulevat alan sisältä? Olipa kysymyksessä joukkoliikenne tai tavarankuljetussektori, on paras ja ajankohtainen toimintaympäristön tuntemus toimijoilla itsellään.

Hyvänä esimerkkinä Kelan korvaamat suorakorvausmatkat potilaskuljetuksissa, jonka järjestelmän taksiala loi ja kustansi omilla varoillaan. Valtio on säästänyt kymmeniä miljoonia euroja tämän johdosta.

Liikennekaari on kaksiteräinen miekka, joka purkaisi ehjän ja kuluttajan kannalta turvallisen nykyisen taksilupajärjestelmän. Alalle pääsyn kynnyksen madaltamisen johdosta taksiyrittäjäksi pääsisi kuka vaan. Taksiyrittäjiä tulisi lahden takaa Virosta ja Puolasta.

Nyt meillä on takseja niin maaseudulla kuin kaupungeissa kattava peitto. Tarvetta valvoo ely-keskus ja näin turvataan taksin saanti koko Suomen pinta-alalla 24/7.

Jos ala vapautetaan, ei maaseudulla ole sen jälkeen takseja. Ministeriö esittää päivystysvelvoitteen poistamista. Sehän on naula arkkuun maaseudun taksipalveluille. Linja-autot eivät kulje syrjäseuduilla ja maaseutua ajetaan tyhjäksi palveluista ja ihmisistä.

Hallitus ajaa sääntelyn purulla metropolikehitystä, jota tukee hallituksessa istuva keskusta. Keskusta ei olekaan maaseudun asialla, vaikka moni niin luulisi. Liikennepolitiikka on unohtunut lain säätäjiltä lakiesityksessä, jota luodaan hallitusohjelman raameilla.

Yksi hallitusohjelman päätavoite on supistaa valtion velkaa ja hillitä velkakelloa, jonka vauhti kiihtyy kuin Rytkösen polkka. Tässäkin asiassa taksialan vapauttamisella sahataan naulaan.

Jos ala vapautuu ja kansainvälistyy, niin harmaa talous lisääntyy ja asiakkaan turvallisuudesta tingitään tietoisesti. Valtio menettää lakiuudistuksen toteutuessa merkittävät verotulot. Suomessa on 9 500 taksiyrittäjää, työllistettyjä kuljettajia melkein sama määrä, osa-aikaisia koulutettuja sivutyöntekijöitä useita tuhansia.

Tilausvälityskeskukset ja alan ylläpitämät Kela-keskukset ovat myös merkittävä työllistäjä. Alan kokonaisliikevaihto on miljardi euroa vuodessa. Suomalainen taksi on tunnollinen tuloveron ja alv:n maksaja sekä maailman turvallisin luvanvarainen henkilökuljetusten suorittaja.

Toivon ministeriölle viisautta tehdä asiakaslähtöisiä päätöksiä sekä huomioida myös alamme tärkeyden rahan ravintoketjussa ja henkilökuljetusten vastuullisena valiojoukkona. Alamme vapautus ei ole asiakaslähtöistä eikä hallitusohjelman mukaista päätöksentekoa.

Ville Kuivalainen

Kunnanvaltuutettu (sit.)

Suomen Taksiliiton jäsen

Varapuheenjohtaja

Siilinjärven Taksiautoilijat

Siilinjärvi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Valinnaisuutta ei saa rajata

Vielä enemmän tornitaloja Kuopioon?

Asunnottomuus ei kuulu Kuopioon

Perustaso täyttyy Kuopiossa, mutta aina voidaan parantaa

Kuulokuntoutuksessa alueellista epätasa-arvoa?

Fysioterapeuttien virkoja hoitokoteihin

Lähipiirin hätää ei tunnisteta

Sydämen sivistystä päätöksentekoon

Revanssin paikka Puijon portaat

Maidontuotanto Suomessa alle pulavuosien

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.