Liikuntasuosituksia ei peruttu

Hallitus on linjannut tällä ja viime viikolla merkittäviä toimia koronaviruksen leviämisen rajoittamiseksi. Linjaukset on tehty asiantuntijoita kuulemalla ja tukeutumalla tutkittuun tietoon silloin kun sitä on ollut käytössä. Ilmoitetut toimenpiteet ovat vakuuttavia.

Toimenpiteistä ovat tärkeitä myös päätös osallistua rokotteen kehittämiseen, lisätä testausten määrää ja kohdentaa rahoitusta tutkimukseen. Tutkimustiedon kerääminen on välttämätöntä näin mittavien toimien yhteydessä. Suomesta kerättyä tietoa tarvitaan, koska olosuhteet meillä, harvaan asutussa maassa, ovat epidemian leviämiselle erityyppiset kuin monissa muissa maissa. Korona-testauskapasiteetin kasvattaminen on perusteltua. Tuoretta tutkimustietoa tarvitaan. Keskusteluissa koulujen sulkemisen vaikuttavuudesta on viitattu viime vuosituhannella ja Yhdysvalloissa tehtyihin tutkimuksiin.

Äskettäin päivitettyjä liikuntasuosituksia ei peruttu. Lihasvoimaa pitää harjoittaa kahdesti viikossa, aerobista kuntoa kolmesti, ja näistä kerran saisi puuskuttaa. Lisäksi tehdään liikkuvuus-, koordinaatio- ja tasapainoharjoittelua. Koronavirus ei poista tarvetta huolehtia jokaisen kansalaisen fyysisestä ja psyykkisestä kunnosta.

Erityisen tärkeää on ylläpitää ja kohentaa riskiryhmiin kuuluvien fyysistä kuntoa. Hyvä fyysinen kunto voi parhaimmillaan suojata sairastumiselta, ja kaikissa olosuhteissa parantaa mahdollisuuksia selvitä, jos sairastuu korona-infektioon. Hengityslihaksiston hyvä kunto ja oikean hengitystekniikan hallinta voivat olla arvossaan.

Valtioneuvosto ohjeisti yli 70-vuotiaita välttämään lähikontakteja – perusteltu ohje tämäkin. Presidentti Niinistön kaltaisessa hyvässä fyysisessä kunnossa olevat ikääntyneet pystyvät toteuttamaan itsenäisesti liikuntasuositusten tavoitteet. Osa ikäihmisistä tarvitsee apua ja tukea. Kaikkien ikääntyneiden fyysisen kunnon harjoittelun pitää jatkua korona-epidemiasta huolimatta. Sairaan ei treenata, mutta oireettomien on harjoiteltava.

Jos kansalaiset nyt harkitsemattomasti vähentävät liikuntaa, liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoittelua muutaman viikon ajaksi, tämänkaltaisen tarpeettoman toimenpiteen vaikutukset kansanterveyteen ovat mahdollisesti merkittävämpiä kuin koronaviruksesta aiheutuvat riskit. Tieto 1960-luvulta todistaa, että lihakset alkavat surkastua merkittävästi jo kolmen vuorokauden vuodenlevon jälkeen. Tämänkaltainen tutkittu, fysiologinen tieto on edelleen ajankohtaista.

Liikuntatavoitteet voi saavuttaa ilman lähikontakteja. Lenkkipolulla ja puistojumpassa on helppo pitää metrin välimatka toiseen liikkujaan. Voimaharjoittelu onnistuu portaissa ja juoksulenkillä mäkivedoissa. Liikkuvuutta voi ylläpitää vaikka aloittamalla jooga-harjoitukset.

Liikuntapalveluiden tuottajilta odotetaan innovatiivisia ratkaisuja ohjauksessa ja kannustuksessa. Liikuntapaikoissa on järkevää rajoittaa ryhmäkoot 10 henkilöön ja etäisyys muihin metriksi. Jos kuntosalilla käy tekemässä voimaharjoittelun aerobisen harjoittelu voi tehdä ulkona. Perinteisen sanonnan mukaisesti: ylös, ulos ja lenkille - vauvasta vaariin, mutta lähikontakteja välttäen. Ja yhdessä liikkuessa, mahdollisimman pienissä ryhmissä - perhe voisi olla useimmille sopiva ryhmäkoko.

Ulkona liikkuminen on tärkeä mielenterveyden ja D-vitamiinin lähde. Liikunnalla edistetään aivoterveyttä, luuston lujuutta ja lihasvoimaa. Liikunta parantaa tasapainoa ja ehkäisee kaatumistapaturmia ikääntyneillä. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kunto on yleisterveydelle tärkeää, ja voi osaltaan parantaa korona-infektioon sairastuvien ennustetta.

Toiveena on, että kansakunta selviämme tästä henkisesti ja fyysisesti parempikuntoisina.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

1990-luvun ei tarvitse toistua

Uskonnonopetusta kaikille

Kenelle kelpaisi biovoimala?

Kotona oppiminen vaatii paljon kaikilta

Kustannustalkoita ja kauppa-autoja avuksi koronaan

Itsenäisyysajan kuudes pandemia meneillään Suomessa

Mökkiläiset ovat maaseudun mahdollisuus

Sosiaali- ja terveyspalvelut turvattava poikkeusoloissakin

Rakentamisen merkitys Suomelle on suuri

Tasapuolisuutta yrittäjien tukemiseen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.