Linjauksia harkittava vielä

Savon Sanomat on kehottanut itäisen Suomen päättäjiä yhteisrintamaan ajamaan alueidensa kehittämishankkeita. Logistiikan infrahankkeista huomiota on kiinnitetty rataverkkoon, joka on hankkeiden osalta painottunut Länsi-Suomeen.

Itä-Suomen yhteyksien ongelmana ovat tsaarinaikaiset ratalinjaukset, joihin vaikuttivat Pietari Venäjän pääkaupunkina ja Viipuri Kaakkois-Suomen kaupunkikeskuksena. Turvallisuussyistä rata linjattiin rannikosta Englannin laivaston tykinkantaman ulkopuolelle. Pääsuunta oli Viipuri–Pietari. Sen vaikutus näkyy edelleen Savon radassa Kouvolassa, jossa etelään menevät junat joutuvat vaihtamaan suuntaa. Lisäksi matka-aikaa kasvattavat ratalinjaukset.

Savon radan yhteyksiä Etelä-Suomeen oli suunniteltu parannettavaksi rakentamalla rata Mäntyharju–Heinola–Lahti–Helsinki. Lahti–Helsinki-rata ja Lahti–Heinola-rata ovat käytössä.

Nykytilanteessa itään menevä rata rakennettaisiin reittiä Helsinki–Porvoo–Loviisa–Kotka–Hamina–Taavetti–nykyinen Karjalan rata. Näin syntyisi kiinteä työssäkäyntialue, idästä nopeat yhteydet pääkaupunkiseudulle ja tavaraliikenteelle suorat yhteydet satamiin. Vähätellä ei voi myöskään radan positiivisia ilmastovaikutuksia.

Maakunnat ovat ajaneet Kouvola–Porvoo–Helsinki-oikoratahanketta. Rata kulkisi Keravan kautta. Hankkeen toteuttamiskelpoisuutta tulisi harkita uudelleen sekä vaikuttavuuden että toteuttamismahdollisuuksien osalta.

Vaikutuksissa on painotettu lentokenttäyhteyksien merkitystä. Toinen arvioinnin paikka on riippuvuus muista hankkeista ja niiden kustannuksista. Suora yhteys lentokentälle edellyttäisi Helsingissä ja Helsingin–Keravan välillä noin 4,5 miljardin investointeja. Kouvola–Porvoo–Kerava -osuus maksaisi selvitysten mukaan 1,7 miljardia. Oikoratahanke edellyttäisi siten noin 6 miljardin investointeja.

Pelkästään välin Kouvola–Porvoo–Kerava kustannukset ovat hyötyyn nähden niin pienet, että hanketta ei ole katsottu kannattavaksi. Aikasäästö nykytilanteeseen nopeudella 220 kilometriä tunnissa olisi vain 13 minuuttia.

VR:n edustaja arvioi aikanaan aikasäästön olevan luokkaa 15 minuuttia Savon rataa Helsinkiin, jos Kouvolaan rakennettaisiin kolmioraide. Kustannukset olisivat murto-osa oikoratahankkeesta. Toimenpide ei kuitenkaan lyhentäisi Karjalan radan matka-aikaa.

Kolmioratalinjausta ei ole vielä millään kaavatasolla. Olisiko kolmioradan tai vastaavan aikasäästön toteuttavan ratkaisun rakentaminen ehtona Savon osallistumiselle oikoratahankkeeseen ?

Rataverkkoa tulisikin miettiä Itä-Suomen yhteyksien kannalta yhdessä koko alueen vaikuttajien kanssa uudelleen: jätetäänkö tsaarin aikaan muodostunut Kouvola-keskeisyys ja toteutetaan Heinola–Mäntyharju-osuus Savon radalla ja itäinen rantarata Taavettiin ja edelleen nykyiseen Karjalan rataan korvaamalla Helsingin seudun hankkeet ratkaisuilla, jotka olisivat kohtuullisella aikajänteellä ja kustannuksilla toteutettavissa?

Alueidenkäytön kannalta vaikutukset olisivat suuret. Uusi itärataselvitys on tarpeen. Helpoimmin ja nopeimmin toteutettavissa saattaisi olla Savon radalla osuus Mäntyharju–Heinola. Aikasäästö olisi luokkaa 0,5 tuntia Savon radan vaikutusalueelta Helsinkiin.

Nopeutus edellyttäisi myös Lahti–Heinola-osuudella parannustöitä. Tällöin Kouvolan muutoksia ei tarvitsisi toteuttaa. Harkittavaksi tulisi myös välillä Kuopio–Mikkeli suunnitelmissa olevat parannustyöt, joiden vaikutus matka-aikaan jää varsin pieneksi, nykykalustolla 4–8 minuuttia.

Siirretäänkö mainittujen hankkeiden rahat Mäntyharju–Heinola–Lahti-rataan, jonka vaikutukset matka-aikaan ovat oleellisesti suuremmat, vai odotetaanko mahdollisesti toiset 90 vuotta rataosuuden toteutusta?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.