Miksi emme käyttäisi vanhoja autoja ja vihreää polttoainetta?

Oikeaa asiaa diplomi-insinööri Partaselta (SS 9.7.)

Miksi hallitus pyrkii lopettamaan polttomoottoriautojen käytön ilmastosyistä ja siirtymään sähköautoihin?

Uskon, että heille polttomoottoriauto edustaa ilmastoa fossiilisella hiilellä saastuttavaa laitetta. Sähköauto puolestaan on ”vihreä” vaihtoehto, mutta onko se niin vihreä, vaikka autoa ladattaisiin fossiilivapaalla sähköllä?

Sähköauton tärkein komponentti on akku, jonka tärkein materiaali on litium. Tuhannen litiumkilon saamiseksi tarvitaan 2 miljoonaa litraa vettä (YLE Analyysi: Pitääkö sähköautolla päästä 600 kilometriä yhdellä latauksella? 8.7.).

Käytetty vesi on suurelta osin aavikon pohjavettä ja jäljelle jäänyt pohjavesi ei ole enää terveellistä elollisille. Lisäksi valmistusprosessissa syntyy myrkyllisiä sivutuotteita, joita ei aina käsitellä asianmukaisesti, koska paikallinen hallinto on usein osakkaana tuotannossa.

Akkujen valmistuskin vaatii paljon energiaa. Kiinassa hiilivoimalla tuotetun akun CO2-päästöt jokaista kilowattituntia kohden on yli 150 kiloa. Audi e-tronin 95 kilowattitunnin akku tuottaa ilmakehään 16 tonnia CO2:ta ennen kuin sillä on ajettu metriäkään.

Vastaavan kokoluokan diesel-Audilla pitää ajaa raskaalla kaasujalalla yli 50 000 kilometriä tuottaakseen saman CO2-päästön.

Lisäksi akuissa käytettyjen materiaalien kierrättäminen on lastenkengissä. Euroopassa on vain yksi kierrätyslaitos akkuja varten. Lyhyehkön elinikänsä päätteeksi akut eivät todennäköisesti päädy uuden akun raaka-aineeksi.

Tällaistako ympäristöystävällisyyttä hallituspuolueet haluavat? Onko tämä vihreiden linjan mukaista, puhdasta täällä mutta likaista muualla?

Miksi Suomi ei säilyttäisi polttomoottoreita ja siirtyisi fossiilisista polttoaineista uusiutuviin? Markkinoilla on jo kotimaista(!) Nesteen NesteMy -uusiutuvaa dieseliä. Uusiutuva diesel valmistetaan kokonaan jätteistä ja sen kasvihuonepäästöt ovat 90 prosenttia pienemmät normaaliin fossiiliseen dieseliin verrattuna. Ja mikä tärkeintä, se käy kaikkiin dieselmoottoreihin.

Tiedän, että autonvalmistajat eivät ole hyväksyneet sitä käytettäväksi vanhoissa autoissa. Miksi olisivat?

Moottoreiden testaaminen vaatii rahaa, mutta se raha ei tuo kuin mahdollisia kuluja tuntemattomasta polttoaineesta. On helpompi ja halvempi kieltää käyttö vanhoissa testaamattomissa moottoreissa. Ilman testejä ja kieltämällä he voivat olla ottamatta vastuuta moottoririkoista, jos niitä tulisi.

Lisäksi auton valmistajat eivät varmasti halua, että vanhoista autoista saadaan lähes kasvihuonepäästöttömiä. Kuka sen jälkeen ostaisi uutta autoa, kun vanhan auton päästöt eivät olekaan niin suuret? On puhdasta bisnestä jättää vanhemmat moottorit testaamatta ja kieltää niissä uusiutuvan dieselin käyttö.

Neste on testannut ongelmitta NesteMy-dieseliä yli kymmenen vuoden ajan eri autoissa eri puolilla maailmaa.

Olen itse ajanut NesteMy-dieselillä pian 8 000 kilometriä, vaikka Volvo kieltää sen käytön autossani. Mitään ongelmia ei ole ollut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Vastuullista ja kestävää talouden ahdingosta huolimatta

Lähiomainen sairauden kuplassa

Hatsala sopisi kongressi- ja messualueeksi

Maapallo toimii neljän asian varassa

Sydämen sivistystä kirjoitteluun

Vanhemmuuden tuen leikkaaminen ei tuo säästöä

Onko nälkävyölle vaihtoehtoja?

Siilinjärvi satsaa ja säästää

Punainen lanka pahasti hukassa

Miksi sosiaaliala vaikenee?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.