Miksi läpinäkyvä hallinto ja demokratia olisivat este?

Miksi veronmaksajien täysin omistamien yhtiöiden fuusio, jolla haetaan satojen miljoonien synergiaetuja, kaatuisi siihen, että sen hallinnon edellytetään olevan avoin, edustava ja demokraattinen? Siinä on kysymys, joka Savon Sanomien 7.9. pääkirjoituksen valossa nostaa entisestään tarvetta keskusteluun Kuopion Energian ja Savon Voiman mahdollisen fuusion edellytyksistä.

Pääkirjoitus perustuu vääriin taustaoletuksiin. On vähintäänkin harhaanjohtavaa ja koko päätöksentekoprosessia ja kuntalaisten tahtoa edustavia päättäjiä kohtaan loukkaavaa luonnehtia käynnissä olevia neuvotteluja iltalypsyksi.

Tosiasiassa poliittista keskustelua ja puolueiden välisiä neuvotteluja käydään vasta nyt ja sen pohjalta, mitä yhtiöiden välinen neuvotteluryhmä on valmistelussa saanut aikaan.

Pöydällä olevat sopimukset ja hallintorakennekaavailut ovat asiakirjoja, joiden pohjalta keskustelua ja neuvotteluja käydään – näin ainakin pitäisi olla.

 

Kokoomuksen Kuopion kunnallisjärjestö on tuonut keskusteluun ja puolueiden välisiin neuvotteluihin Savon Energiaholding Oy:n hallintorakenteen läpinäkyvyyteen liittyvät ongelmat ja demokratiavajeen.

Medialla on keskeinen tehtävä nimenomaan demokratian ja vallan vahtikoirana. Tuossa viitekehyksessä Savon Sanomien näkemys, että hallintorakenteeseen liittyvien ongelmien avaaminen ja esitykset havaittujen epäkohtien korjaamiseksi olisivat ”masinointina”, on vähintäänkin erikoinen. Ennen avointa keskustelua hallintomallista ja valmistelun puutteista,  on viesti Kuopion päättäjille ollut  “ota tai jätä” –  ja sekin nopealla aikataululla.

Kuopion valtuustossa edustettuna olevien puolueiden neuvotteluissa ei ole esitetty tai vaadittu Kuopiolle yhtään enemmän paikkoja Energiaholdingin hallintoelimissä kuin mitä omistussuhde edellyttää.

Kuntalaiset ovat viime kädessä omistajia ja heidän ”omistajaohjauksensa” toteutuu vain vaalien kautta. Siksi erityisesti hallintoneuvoston on oltava myös poliittisesti edustava ja korostetun avoimella päätöksentekoprosessilla muodostettu.

Savon Energiaholding Oy:n hallintoneuvoston edustavuutta ja avointa hallintomallia koskevien puutteiden korjaamiseksi olemme esittäneet yhdeksi ratkaisumalliksi seuraavaa: Jokaisella kunnalla olisi lähtökohtaisesti omistusosuutensa mukainen edustus ja vähintään yksi paikka hallintoneuvostossa.

Tämä toteutuisi, kun hallintoneuvoston koko olisi noin 30 jäsentä. Sen kokoisessa hallintoneuvostossa Kuopiokin saisi likimain omistusosuutensa mukaisen, noin 40 prosenttia paikoista, ja jokaisella omistajakunnalla olisi vähintään yksi paikka, vaikka omistusosuus ei siihen suoraan yltäisikään. Millä järkevillä perusteilla tätä voisi asiallisesti kukaan vastustaa?

 

Hallintoneuvostolla tulee olemaan tärkeä rooli Savon Energiaholding Oy:ssä. Ehdotettu yhtiöjärjestys siirtää omistajanohjausvaltaa yhtiökokoukselta hallintoneuvostolle. Sen tehtäviin kuuluu muun muassa valita yhtiön hallitus, valvoa hallituksen ja toimitusjohtajan toimintaa sekä päättää asioista, jotka koskevat yhtiön toiminnan huomattavaa supistumista tai laajentumista taikka yhtiön organisaation olennaista muutosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Vapautemme kunniaksi

Järjestöt ja yhdistykset kuntien kumppaneiksi

Työsarkaa riittää

Hämmästyttävä takaisku

Myynnin verotus tasaamaan alueellisia eroja

Pelattava parempiaan vastaan

Eri mieltä, vaikka en ymmärrä

Tehottomuus piiloon?

Perustelut veronkorotuksiin ontuvat pahasti

Runsaasti hyötyjä saatavilla, mutta myymään ei pidä lähteä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.