Ongelma vai mahdollisuus?

Kuopion koillisella maaseutualueella on meneillään kouluverkkoselvitys. On esitetty erilaisia vaihtoehtoja, joissa kouluja joko lakkautettaisiin tai ei. Tulevaisuudessa alueella on oppilasmäärän kehityksessä nähtävissä laskua, joka johtaa siihen, että lakiperusteisia pedagogisia velvoitteita on hyvin vaikeaa täyttää. Mikäli koillisen alueen kouluja joudutaan yhdistämään, aiheuttaa se monille lapsille sietämättömän pitkiä koulumatkoja, joka ei myöskään ole lain hengen mukaista.

Pitäisikö meidän ajatella, että maaseutukoulu olisikin mahdollisuus eikä ongelma? Pitäisikö meidän lakkauttamisen sijaan kehittää koulujen toimintaa? Erikoistuminen on tässä avainsana, josta löytyy jo esimerkkejä, mutta ne on toteutettu tähän saakka lähinnä lukiotasolla. Digitalisaatiota voitaisiin hyödyntää paljon enemmän etä- ja virtuaaliopetuksessa. Oivallisimmat tulokset ja esimerkit löytyvät tästä yllättävän läheltä – Kuopion klassisesta lukiosta. Voisiko näitä asioita jalkauttaa peruskouluunkin, ovathan lapset diginatiiveja myös maalla?

Koilliselta maaseutualueelta on kantautunut runsaasti kannanottoja kouluverkkoselvityksestä. Erityisen pysäyttävää ja puhuttelevaa on ollut yhteisöllisyyden korostaminen. Se on jotain, mitä tämän päivän elämästä puuttuu. Lasten ja nuorten elämässä on monenlaisia uhkia ja vaaroja. Islannin mallin perään huudetaan, jolla on saatu nuorten oireilu ja päihteiden käyttö kuriin. Siinä tärkeimpänä tekijänä on ollut juuri yhteisöllisyys. Maaseudulla ja niiden kouluilla voisi olla täysi mahdollisuus ottaa mallia Islannista.

Maaseutukoulujen kehittämisessä pitäisi lähteä liikkeelle digitaalisuudesta, erikoistumisesta, innovatiivisuudesta ja nimenomaan yhteisöllisyydestä. Maaseutukoulusta voisi kehittää huippukonseptin, jolla voisi saavuttaa samat pedagogiset tavoitteet kuin kaupungissa kaupungissa ja samalla nostaa kaupungin profiilia kiihtyvässä kisassa asukkaista. Sellaisessa koulussa voisi kehittyä jotain sellaista, mitä voisi hyödyntää suuremmissa kouluissa, toiminnallisuuksia, joita voitaisiin käyttää isojenkin ongelmien hoitamisessa, joista päällimmäisenä ovat päihteet ja mielenterveysongelmat, jotka kummatkin ovat hälyttävästi kasvamassa.

Onko lopulta virhe ajatella, että opetuksen pitää tulla samasta muotista maalla ja kaupungissa? Ongelman sijaan tässä voisi olla tarjolla uusi opetuksellinen huipputuote!

Marko Kilpi

Kaupunginvaltuutettu (kok.)

Kasvun ja oppimisen lautakunnan jäsen

Maakuntavaltuutettu

Miia Eskelinen-Fingerroos

Kaupunginvaltuutettu (kok.)

Kasvun ja oppimisen lautakunnan jäsen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Johdot vievät moneen suuntaan

Keskusta uuden alun kynnyksellä

Kieltäminen perustuutahalliseen tietämättömyyteen

Ei kiitos euromaidenyhteiselle budjetille

Junan tuomaa ja viemää vetovoimaa

Ilmastonmuutoksen ehkäisy luo menestyksellistä tulevaisuutta

Omalääkäri – paras lääkäri

Kohtuudella ja kotimaista

MetsästysSyöttisorsia ruokitaan ja sitten lahdataanSorsien syöttäminen ja syöttipaikalle metsästyksen nimissä teurastaminen on ikävää ja hyvin yleisesti harjoitettua metsästyksen alakulttuuria. ”Riistanhoidon” nimissä houkutellaan viattomat eläimet ruokail

Öljyn loppumisesta ilmastonmuutokseen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.