Onnistunut asiakaspalvelu luo hyvinvointia kaikille

Katson bussiin nousevaa iäkästä ihmistä. Hän hymyilee herttaisesti kuljettajalle ja sanoo huomenta. Vanhus ei saa huomenen toivotukseensa vastausta. Istuin paikalleen päästyään hän onkin surullisen näköinen. Yritän tavoittaa katsettaan hymyilläkseni ja nyökätäkseni, siinä onnistumatta.

Poikani oli käynyt työpaikkahaastattelussa, johon hänet oli kutsuttu ja annettu ymmärtää työntekijän tarve. Tullessaan haastattelusta noin kahden minuutin kuluttua hän oli pöyristynyt ja järkyttynyt. Haastattelija oli todennut, että halusin vain kutsua sinut paikalle kertoakseni kasvotusten, ettemme nyt tarvitse edes ilmaista harjoittelijaa.

Onneksi hänellä oli sovittu tapaaminen toiseen työpaikkaan ja äitinä olin hyvin iloinen, koska aikaa tuntui menevän. Luokseni tulikin onnesta hehkuva, hymyilevä nuori. Hänet oli otettu hymyillen vastaan ja keskustelun myötä hän oli saanut palautteen, että sinua me olemme tänne kaivanneetkin ja tervetuloa meille työhön.

Monissa instansseissa, joissa asioidaan ihmisten kanssa, olen kohdannut tilanteita, joissa on ilmennyt ihmisten ymmärtämättömyys asiakaspalvelun merkityksestä.

Tämä on korostunut, kun olen kohdannut aivan loistavia asiakaspalvelijoita, jotka ovat sisäistäneet hyvän palvelun ilman päälle liimattua teennäisyyttä. Noista tilanteista poistuu hymy huulilla.

Asiakaspalvelun kehittäminen on monien työnantajien ja yhteisöjen hallussa ja hyvä niin, mutta on erittäin surullista, jos johtavat henkilöt eivät osaa kohdata tekijöitään sillä asenteella, joka vahvistaa luottamusta ja luo hyvää työpaikkahenkeä. Suosikkijärjestelmä on tästä räikein ikävä esimerkki.

Kaikkien tulisi saada kokea olevansa yhtä tärkeitä ja arvokkaita, jolloin se heijastuu myös koko palveluketjuun positiivisesti, ja asiakaspalvelijoiden hyvinvointi toteutuu. Asiakkaat sen vaistoavat myös herkästi ja asioivat mielellään yrityksissä, joissa henkilöstö voi hyvin.

Olemme jokainen omissa piireissämme tärkeitä hyvän kuljettajia. Kuinka kohtelemme ketä hyvänsä kohtaamaamme ihmistä? Kriittisetkin asiat on hyvä käsitellä avoimella ja toista kuulevalla mielellä pyrkien molempia tyydyttävään kompromissiin.

Yhteiskunta, jossa korostetaan inhimillistä, ystävällistä ja palvelualtista kohtaamista, on kullanarvoinen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Vehnän poliittinen painoarvo kasvaa väestönkasvun myötä

Koulutus ei ratkaise ongelmaa

Kilpailuja ei saa häiritä edes piloillaan

Kodeilla on vastuu

Tarvitaan sekä asennemuutosta että poliittisia päätöksiä

11 naista ja 33 lasta eivät ole uhka

Taustalla tarkka harkinta

Laatua monilla eri keinoilla

Kuoppaista kanavankatselua

Lapsivaikutusten arvioinnin oltava järjestelmällistä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.