Riski pohjavedelle

Moottorikelkkailu levittää luontoon metyyli-tert-butyylieetteriä (MTBE), joka pilaa veden maun. MTBE on moottoripolttoaineiden lisäaine, jota polttoaineessa on noin 10 prosenttia.

Suomalaisista kelkoista on ajoneuvorekisterin mukaan yli 90 prosenttia kaksitahtisia.

Käytettyjen kaksitahtisten häkä- ja hiilivetypäästöjä on mitattu mm. USA:ssa.

Polttoaineesta keskimäärin 22 prosenttia jäi palamatta ja poistui siis sellaisenaan luontoon.

VTT:n vuonna 2010 julkaiseman muistion mukaan moottorikelkat kuluttivat vuonna 2005 polttoainetta 32 000 kuutiometriä. Painoyksikköinä tämä on noin 22 000 tonnia.

Kertomalla keskenään luvut 0,1 (MTBE:n osuus polttoaineessa), 0,9 (kaksitahtisen osuus kelkoista), 0,22 (palamattoman polttoaineen osuus) ja 22 000 tonnia (polttoaineen määrä) saadaan 440 tonnia. MTBE-päästöt moottorikelkkailusta luontoon ovat siis jopa satoja tonneja.

Suomessa moottorikelkat ja mönkijät ovat kokonaan päästörajoitusten ulkopuolella, joten ei ole syytä uskoa, että päästöt meillä olisivat pienempiä kuin USA:ssa, jossa on rajoituksia.

Moottorikelkkareittejämme on rakennettu monin paikoin jopa käytössä olevien pohjavesien päälle ja kaivojen läheisyyteen.

USA:ssa MTBE:ta on osoitettu pohjavesistä. Talvisessa luonnossa hajoamista ei tapahdu, joten tässä otetaan isoja riskejä.

Helvi Heinonen-Tanski Kuopio

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Suomesta Pohjoismaiden houkuttelevin matkailumaa

On aika kiittää KYSin ja Harjulan loistavaa hoitoa

Isoäiti kulutti kestävästi

Terveisiä Antti Rinteelle

Yliopisto-opetusta muokattava

Varhaiskasvatuksessa tarvitaan lastenhoitajia

Brysselin viikkokatsaus

Kuihtuva maataloutemme odottaa vaihtoehtoja

Veroistako löytyy pelastus?

Akateemisesti koulutettujen riisto jatkuu

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.