Suomalainen maidontuotanto on suurissa vaikeuksissa

Vuodesta 1990 asti olen ollut maatalousyrittäjä. Silloin lupasin itselleni tuottaa maitoa ja maksaa velat pois yhdessä emännän kanssa. Tehtiin sukupolvenvaihdos ja päästiin omissa nimissä kehittämään tilaa. Nyt velat on maksettu, tilalla tehty uusi osittainen sukupolvenvaihdos ja otettu uusi iso velka. Meillä on sitouduttu tähän hommaan vuosiksi eteenpäin.

Vuoden 2014 syksyllä tuli uutinen, että Venäjän raja menee kiinni suomalaisilta elintarvikkeilta. Rekat kääntyivät rajalta takaisin täydessä lastissa. Markkinat piti löytyä noille tuotteille muualta hinnalla millä hyvänsä.

Samaan aikaan EU:ssa päätettiin luopua maitokiintiöistä. Nyt EU:n alueella jokainen saa tuottaa mieltymystensä mukaan, ja tuotantomäärät ovat kasvaneet joka puolella. Tästä seuraa ulosviennin tarve omilta markkinoilta. Tätä kauppa nyt käyttää hyväkseen. Kuluttajat hyötyvät, kun saavat halvempaa tuotetta ja on mistä valita. Suomessakin kokonaistuotanto on pysynyt lähes ennallaan, työ vaan on siirtynyt yhä harvemman tilan tehtäväksi.

Kauppa on tuonut markkinoille omat merkkinsä, ”private label” -tuotteet kuten Pirkka, Kotimainen, Pohjolan Meijeri. Näillä kauppa kilpailee elintarvikkeita jalostavien yritysten tuotteiden kanssa, esimerkiksi Atrian, HK:n, Snellmanin, Valion. Kauppa kilpailuttaa jalostajia pakkaamaan tuotteensa kaupan merkin alle, ja se joka halvimmalla tekee, saa tuotteensa hyllylle. Kauppa hinnoittelee tuotteensa itse, ja lähes aina oma tuotemerkki on halvempi kuin vastaavaa toisenniminen tuote samalta jalostajalta. Asia jopa kerrotaan paketissa, ja molemmissa voi olla vielä Joutsenlippumerkki. Kuluttaja valitsee todennäköisesti halvemman tuotteen.

Kaupalla ei ole ensimmäistäkään meijeriä tai muuta elintarviketta jalostavaa yritystä, ei ainoatakaan työntekijää jalostuksessa. Yrittämisen riski tältä osin puuttuu kokonaan.

Tähän kilpailuun esimerkiksi Valio ei ole voinut lähteä, sillä Kilpailu- ja kuluttajavirasto on antanut raamit, miten valiolaisten osuuskuntien, eli meidän maitoa tuottavien viljelijöiden, on myytävä raaka-ainetta kilpaileville pienemmille maitoa itsenäisesti jalostaville ja markkinoiville osuuskunnille sekä kaupan toimijoille.

Suurin osa suomalaisista maidontuottajista kuuluu osuuskuntaan, joka myy maitoraaka-aineen Valiolle, joka markkinoi sen eteenpäin ja tulouttaa saadun hinnan tuottajien omistamalle osuuskunnalle ja sen osakkaille. Valio on täysin suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, ei mikään kansainvälinen pörssiyhtiö.

Tämä varmistaa sen, että raaka-aine on suomalaista ja että hinta tuloutuu suoraan tuottajalle. Välissä ovat tietenkin kustannukset; palkat, tuotekehitys, kuljetus ja monta muuta. Nämä kulut puuttuvat kaupan riskistä kokonaan.

Maidontuotannon kannattavuuteen vaikuttavat lisäksi esimerkiksi pienenevät tuet ja uusi EU:n maatalouden rahoituskausi, kustannusten nousu ja ruokatottumusten muutokset. Ehkä suurin jatkossa vaikuttava tekijä on ilmastonmuutos. Näiden keskellä pitää yrittää rämpiä ja etsiä keinoja päästä suosta ylös. Nyt on tultu pisteeseen, että tuottajista ainakin osa on jo syvällä suossa. Kuluttajat ovat päättäjän asemassa hyllystä ruokaa valitessaan: onko meillä suomalaista ruuantuotantoa ja missä mittakaavassa. Tuottajat ovat kykeneviä puhdasta, eettistä ja varmasti laadukasta raaka-ainetta toimittamaan, jos siihen annetaan tarpeeksi euroja markkinoilta.

EU:n ja valtion tukien hyöty on täysin riittämätön ja hetkellinen, ehkä jopa loukkaavaa tuottajaa kohtaan. Laatutuotteen on markkinoitava itsensä ja sillä pitää olla arvoisensa hinta.

Kari Tiitinen

Maidontuottaja, maatalousyrittäjä

Leppävirta

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Ilmastoteot ovatkin meidän kansalaisten varassa

Ei ole enää syytä jarrutella jatkokäsittelyä

Uljaan lahtaus ei ole pikkujuttu

Tapahtuma-areena vuoden turhake

Sähköautot ovat ekologisempia

Historiatonta jälkiviisastelua rakennemuutoksesta

Keskuskenttä on myös nuorten

Uljaan lakkauttaminen oli harkittu päätös

Ikäihmisten mielenterveys-palveluita lisättävä

Suvasveden pilaantuminen vaikuttaisi Kuopioon saakka

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.