Suomen kannalta parannus

Savon Sanomissa on useissa kirjoituksissa arvosteltu EU:n niin sanottua rikkidirektiiviä.

Pääosa kritiikistä on kohdistunut laivojen tiukennettuun rikkirajaan, joka astuu vuonna 2015 voimaan Itämerellä. Tämä asia on päätetty jo neljä vuotta sitten kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa. Kyseisen päätöksen hyväksyi silloin Matti Vanhasen hallitus, minkä Vanhanen on reilusti itsekin todennut.

Silloin IMO päätti, että kansainvälisillä päästörajoitusalueilla eli Itämerellä, Pohjanmerellä, Englannin kanaalissa sekä USA:n ja Kanadan molemmilla rannikoilla astuu 2015 voimaan 0,1 prosentin rikkiraja. Muilla merillä astuu voimaan 0,5 prosentin rikkiraja joko 2020 tai 2025.

IMO:n päätös on tehty ja voimassa eikä sitä voi EU-direktiivillä muuttaa, päin vastoin kuin moni on väittänyt. Vaikka direktiiviä ei olisi tullut, Suomesta (tai muustakaan Itämeren maasta) lähtevä laiva, olipa se ”liputettu” mihin maahan hyvänsä, ei voisi laillisesti kuljettaa lastia toisen EU-maan (eikä melkein minkään muunkaan maailman maan) satamaan noudattamatta päästörajaa.

EU:n rikkidirektiivi vain tarkentaa IMO:n päätöstä. Se aientaa eteläisen Euroopan siirtymisen vähärikkiseen polttoaineeseen vuoteen 2020 ja mahdollistaa jopa sen, että sielläkin siirrytään 0,1 prosentin rikkirajaan aluevesillä. Lisäksi direktiivi sallii valtionavun antamisen teollisuudelle siirtymäkauden kustannuksiin normaalia joustavammin ehdoin. Nämä ovat Suomen kannalta hyviä asioita.

Ilman rikkidirektiiviä voimaan olisi jäänyt pelkkä IMO:n päätös, joka oli Suomen kannalta huonompi ja epätasapuolisempi. Direktiiviä vastaan äänestäneet eivät siis puolustaneet Suomen etua, päin vastoin.

Laivojen saasteiden rajoittaminen on tarpeen, saasteet sairastuttavat ja vievät ihmisiä ennenaikaiseen hautaan. Tehtaiden, voimalaitosten ja maaliikenteen rikkipäästöt ovat pahimmista vuosista alentuneet jo noin 90 prosentilla.

Tanskalainen Center for Energy, Environment and Health on arvioinut laivaliikenteen päästöjen tappavan Euroopassa 50000 ihmistä ennenaikaisesti. Suomen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eduskunnalle antaman lausunnon mukaan Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin rikkirajojen tiukentaminen vähentää 16500 ennenaikaista kuolemaa EU-maissa. Kun eteläisenkin Euroopan uudet rikkirajat astuvat voimaan, ihmishenkiä säästyy vielä enemmän.

Tietenkin olisi ollut parasta, jos laivojen tiukennetut rikkirajat astuisivat voimaan koko Euroopassa samaan aikaan.

Tähän direktiivin raportöörinä pyrin ja sain sille myös EU-parlamentin enemmistön tuen, mutta EU-maiden hallitukset suostuivat vain yllä kuvattuun aiennukseen eteläisen Euroopan merien päästöihin.

Lukuisia aikaisempiakin ympäristönsuojelun edistysaskeleita on väitetty kuoliniskuksi teollisuudelle. Oikeasti paremmasta ympäristönsuojelusta on koitunut työtä ja tilauksia uuden tekniikan tekijöille. Mitä todennäköisimmin myös laivojen uudet saasterajat tuovat työtä suomalaisille telakoille ja laivatekniikan osaajille.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Toteutukseen tarvitaan asennetta ja navigaattoria

Kasvukeskusten ulkopuolistakaan Suomea ei kurjisteta

Joka päivä on hyvä metsäretkipäivä

Eläkelupaus rotanloukkuna uudessa hallitusohjelmassa?

Orpolla oppositiossa orpo olo

Hotellilaiva tarvitsi erityisjärjestelyjä

Ministerin painajainen

Huoli-ilmoituskäytännöt yhtenäistettävä

Kuopio tarttuu mahdollisuuksiin ja sijoittaa tulevaisuuteen

Hoitotakuu toteutuu Kuopiossa, kiireelliset asiat hoituvat heti

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.