Taustalla tarkka harkinta

Tuomas Vuolle viittasi vanhaan satuun sutta huutaneesta paimenpojasta kirjoituksessaan ”Miksi alennettuja nopeusrajoituksia ei kunnioiteta?” (SS 14.7.).

Hänen mukaansa tietyömaiden nopeusrajoitukset ovat usein liian alhaisia ja merkit pysyvät paikalla, vaikka työmaalla ei tehdä töitä, ja näistä syistä tienkäyttäjät jättävät rajoituksen noudattamatta. Vuolle arvioi tilanteen johtuvan työn teettäjien, tekijöiden ja lainsäätäjän osaamattomuudesta.

Kysymykseen rajoitusten merkityksestä oli erittäin hyvä vastaus jo lehden pääkirjoituksessa (SS 12.7.).

Tälläkin hetkellä Kuopion kohdalla on moottoritiellä useita kohteita, joissa nopeusrajoitusta on tiellä tehtävien töiden vuoksi alennettu. Kaikkien kohteiden nopeusrajoituksen arvo sekä vaikutusaika esitetään urakkakohtaisessa liikenteenohjaussuunnitelmassa, jonka ely-keskus tienpitäjänä hyväksyy.

Nopeusrajoitusta arvioitaessa tärkeimmät asiat ovat tiellä työskentelijöiden ja tietä käyttävien turvallisuus. Rajoitusta ei pidetä yhtään pidempään eikä aseteta alhaisemmaksi kuin näiden syiden vuoksi on tarpeen.

Liikenteenohjauksen perusteet ovat valtakunnallisesti yhteneviä ja ne löytyvät Väyläviraston suunnitteluohjeistosta. Toki joskus voi tapahtua inhimillisiä erehdyksiä, mutta tekijöillä on vilpitön pyrkimys toimia suunnitellulla tavalla, jotta kenenkään turvallisuus ei vaarantuisi.

Valitettavasti Suomessa tapahtuu kuitenkin edelleen joka vuosi työmaiden kohdalla onnettomuuksia, ja liian usein niiden seuraukset ovat vakavia.

Tienpitäjä on tietoinen rajoituksen hyväksyttävyyden tärkeydestä. Kohteissa tehdään työtä usein myös illalla ja yöllä liikenteen hiljennyttyä.

Silloinkin, kun työntekijät ovat poissa, liikennejärjestelyt ovat yleensä urakan ollessa kesken puutteellisia. Kiihdytys- tai erkanemisramppi voi puuttua, päällysteessä voi olla teräväreunaisia saumoja ja korkeuseroja, ajoratamerkinnät puuttuvat, käytössä on kiertoteitä ja kaistavaihdoksia ja paljon muita poikkeuksia normaaliin.

Kirjoituksessa esitettiin kritiikkiä myös Kuopion pohjoispuolisen muuttuvan nopeusrajoitusjärjestelmän toiminnasta.

Järjestelmän ohjauksen säätäminen tietyissä hankalissa keli- ja liikenneolosuhteissa on ollut haasteellista. Teknisistä rajoitteista seuranneita ongelmia on pystytty viime vuosina vähentämään.

Edelleen tietyissä olosuhteissa on mahdollista, että järjestelmä tulkitsee esimerkiksi kelin todellista huonommaksi ja laskee nopeusrajoitusta ”varman päälle”. Tässäkin taustalla on liikenneturvallisuuden varmistaminen.

Kuten Vuolle kirjoituksessaan totesi, kellonajoilla varustetut lisäkilvet nopeusrajoitusmerkeissä eivät lain mukaan ole mahdollisia.

Myöskään 90 kilometrin rajoitusmerkkejä ei ole mahdollista käyttää, vaikka tiettyihin tilanteisiin sellaiset sopisivatkin mainiosti.

Itä-Suomessa, siis Pohjois-Savon ely-keskuksen toiminta-alueella, on viimeisten kymmenen vuoden aikana korotettu pääteiden talvinopeusrajoituksia kahdeksastakymmenestä sataan noin sadan kilomerin matkalla.

Näin on voitu menetellä joko valmistuneiden keskikaiteiden kohdilla tai hiljaisemmilla tiejaksoilla uusittujen päällysteiden osuuksilla.

Toivomme kaikkien tienkäyttäjien noudattavan myös tietyömaiden nopeusrajoituksia ja jättävän arvuuttelun niiden tarpeesta tai oikeellisuudesta, kuten pääkirjoituksessakin esitettiin.

 

Tommi Huttunen, johtaja

Esko Tolvanen, liikenneturvallisuusasiantuntija

Pohjois-Savon ely-keskus, liikenne- ja infrastruktuuri

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Miksi alennettuja nopeus-rajoituksia ei kunnioiteta?

Uusimmat

Lukijan Sanomat

KYS laittaa laskut perintään

Välttämätöntä toimintaa tulevaisuutta ajatellen

Onko oikeasti järkevää?

Kuluerä vai tulonlähde?

Alijäämä(i)stä ajattelemista Suomen tulevaisuudesta

Maanviljelijä tuntee luonnontalouden lait

Lähiomainen sairauden kuplassa

Vastuullista ja kestävää talouden ahdingosta huolimatta

Hatsala sopisi kongressi- ja messualueeksi

Maapallo toimii neljän asian varassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.