Väärään suuntaan

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen liikelaitosmuotoinen Kysteri-malli on esimerkki Paras-hankkeen järjettömyyksistä. Kysterissä ollaan luomassa päällekkäisiä ja kerrannaisia hallinnollisia ja toiminnallisia rakenteita alueellisesti hajanaisesti sijoittuviin Pohjois-Savon kuntiin.

Puitelaki on pakottanut kuntia sosiaali- ja terveydenhuollossa ratkaisuihin ilman riittävää päätöksentekoa ohjaavaa tietoa. Ei ole hahmottunut, miten järjestämisvastuun siirtäminen toteutuu palvelurakenteista, -sisällöissä tai kustannuksissa.

Toukokuun alusta voimaan tulleen terveydenhuoltolain mukaan asiakkaalla on oikeus valita hoidosta vastaava terveysasema kunnan tai kuntayhtymän alueella tai yhteistoiminta-alueella. Nyt Kysteri-malli liikelaitosmuotoisena on niin jäykkä, että kuntalaiset eivät voikaan enää valita terveysasemaansa.

Terveydenhuollon lähipalvelut karkaavat eräissä kunnissa yli 100 kilometrin päähän. Se merkitsee huonokuntoisille potilaille jopa puolitoista tuntia kestäviä matkoja terveydenhuollon "lähipalveluihin".

Sosiaali- ja terveysministeriön Kaste-indikaattoreita ja mittareita suunnittelevien ja valvovien viranomaisten olisi aika herätä. Tavoite on kuntalaisten hyvinvointi- ja terveyserojen kaventuminen, palveluiden laadun, vaikuttavuuden ja saatavuuden paraneminen ja alueellisten erojen vähentyminen.

Kysteri-mallissa ollaan menossa osin päinvastaiseen suuntaan.

Pohjois-Savolle sopisi sosiaali- ja terveydenhuollon malliksi parhaiten laaja Itä-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, joka toimii suoraan sairaanhoitopiirin alaisena. Tällöin päällekkäisten aluehallinnollisten potilastieto- ja palkkahallinnon sekä laskentatoimen kustannustehokkuus paranisivat merkittävästi.

Näin lähipalvelut ja palvelujen vasteajat on mahdollista säilyttää joustavina ja potilas-ystävällisinä.

Suoraan sairaanhoitopiirin alaisuudessa ja ohjauksessa toimiva kuntayhtymä olisi hallinnollisesti virtaviivainen ja tehokas.

Asiantuntijoiden mukaan erikoissairaanhoidossa kestävä asukasmäärä järjestämisvastuussa olevaa aluetta tai hallinnollista yksikköä kohden on 200 000.

Tällöin myös erikoissairaanhoidon palvelut voitaisiin järjestää joustavasti ja kustannustehokkaasti. Lähipalveluina voisi säilyä vielä viihtyisiä pienempiäkin erikoissairaanhoidon yksikköjä.

Hyvä esimerkki toteutuneesta laajasta kuntayhtymäyhteistyöstä on Eksote eli Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä. Mallia on laajasti kiitelty.

Tämä sopisi Itä-Suomeen malliksi palvelurakenteesta, jossa kuntalaisia ja potilasturvallisuutta sekä lähipalvelujen joustavuutta vielä kunnioitetaan.

Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan tulisi toimia tässä asiassa yhdessä.

Jos Paras-hanketta ja puitelakia ja valtion tuottavuusohjelmaa tuleekin pyrkiä noudattamaan, niin sitä ei tarvitse tehdä niin, että kuntalain ja perustuslain edellyttämät ihmisoikeudet eivät toteudu ja kuntalaiset joutuvat siitä kärsimään.

Risto Simonen Kunnanvaltuutettu (ps.) Vesanto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Huomio ennaltaehkäisyyn

Omin voimin jäähalliin?

Myötätuntoa vanhemmuuteen

Valinnaisuutta ei saa rajata

Vielä enemmän tornitaloja Kuopioon?

Asunnottomuus ei kuulu Kuopioon

Perustaso täyttyy Kuopiossa, mutta aina voidaan parantaa

Kuulokuntoutuksessa alueellista epätasa-arvoa?

Fysioterapeuttien virkoja hoitokoteihin

Lähipiirin hätää ei tunnisteta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.