Vanhaa Kuopiota muistelemassaja uutta kiertelemässä

Käväisin heinäkuun lopulla armaassa koulukaupungissani sitä ihmettelemässä. Tein myös turistilaivaristeilyn Saaristokaupunkiin vanhalla tutulla Koski-laivalla 80 vuoden takaista Kuopiota muistellen. Kuopio oli silloin pieni, etupäässä yksikerroksinen puukaupunki Pikku-Pietarin pihoineen, Suomen tärkein sisävesilaivaliikennepaikka.

Tulevien ja lähtevien laivojen töräykset ovat jääneet mieleeni. Vielä 1940-luvulla oli kuopiolaisilla tapana lähteä kesäisin veneellä tai moottorilla ”suareen” ja yöpyä luonnon helmassa.

Maanmittari Pehr Kjelmanin vuonna 1776 lumeen hahmoittama kortteliruudukko pää- ja rännikatujärjestelmineen on toiminut oivallisesti hevosliikenteen jälkeenkin. Pääkaduista tärkein oli juhlava Kauppakatu. Muistan vielä ”Ruumis-Riekkisen” hevosvetoisen hautajaissaattueen Kauppakadulla. Ihmiset kadunvarressa paljastivat päänsä.

Kuopion keskustalle on luonteenomaista diagonaali torilta Snellmanin puiston halki Väinölänniemelle, jääkauden lahjalle kaupungille. Diagonaalin varressa oli ortodoksikirkko, josta otettiin hötkiä.

Nyt tämä diagonaali ja katuhierarkiakin on unohdettu. Tulliportin- ja Haapaniemenkadun kulmasta saa puikkelehtia torikojujen välissä päästäkseen Lyseon nurkalle. Kauppakadun hienoin väli Vuorikadulle Savolan kirjakaupan kulmalle on nyt täynnä olutterasseja. Toria ympäröivät pääkadut ovat kummallinen sekasotku jalankulkua ja autoja. Hyvääkin kyllä löytyy: jotkut rännikadut, kuten Niemenkatu kolmikerroksisine katurajaan rakennettuine asuintaloineen, ovat Kuopion mittakaavan kaupunkisuunnittelua.

Kuopion kaupunkimaisema eteläiselle Kallavedelle on ollut harmoninen: kirkontorni, kaupunkiasutus taustanaan Puijonmäki. Ihmettelin Koski-laivasta kummallista torahammasta, joka nousee tuomiokirkon ja Puijon tornin välistä. Etelä-Kallavesi Hieta-, Iivarin- ja Luhastensaloineen on hienointa järviluontoa.

Sinne olisi minunkin mieli tehnyt, mutta ei ollut kyytiä – Helsingissä on kesäisin tiheät vuoroveneyhteydet Pihlajasaareen ja Kaunissaareenkin 30 kilometrin päähän.

Laivareissulla mielikuvitus sai siivet: olisihan mojovaa, jos puhkaistaisiin kahden ja puolen kilometrin kannakset Matkuksen kautta Etelä-Kallavedeltä Haminalahteen. 50 kilometriä laivalla, meloen tai soutaen ympäri Kuopion – se olisi jotain!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Meillä on keinot pysäyttää trooppinen metsäkato

Piina on hieno suoritus

Avoin kirje Suomen Urheiluliitolle

Miten meille käy tekoälyn voittaessa?

Nuoria kuultava laajennettaessa

Laajempaa näkökulmaa

Taiteen tukemisesta ja tukemattomuudesta

Fysioterapeutti ei tee diagnoosia

Riitelytunnilla oli myönteistäkin viestintää

Epäonnistunut fuusio vai hieno alasajo?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.