Verkkoasiointi on suosituintapa hoitaa veroasioita

Savon Sanomissa julkaistiin 23.8. juttu, jossa kritisoitiin lähinnä muutaman asiakkaan suulla Verohallinnon verkkopalveluja. Jutusta ei käynyt ilmi, viitattiinko sähköiseen OmaVero-palveluun, vero.fi-verkkosivustoon vai molempiin.

Valtaosa asiakkaista hoitaa joka tapauksessa nykyään veroasiansa sähköisesti, koska se on nopeaa ja helppoa eikä ole sidottu paikkaan tai aikaan. Verohallinto panostaa verkkoasioinnin helppouteen ja kaiken asioinnin sujuvuuteen.

Verohallinnon sähköinen asiointipalvelu OmaVero avattiin henkilöasiakkaille laajemmin viime vuoden marraskuussa. Vuoden alusta lähtien sinne on kirjautunut 2,6 miljoonaa eri henkilöä, joista moni on hoitanut OmaVerossa vuoden aikana useampaa asiaa.

Muutosverokorteista valtaosa tehdään OmaVerossa. Niistä, joilla viime keväänä oli täydennettävää esitäytettyyn veroilmoitukseen (reilu neljännes), yli 80 prosenttia teki täydennykset sähköisesti OmaVero-palvelussa. Alle 46-vuotiaista näin toimi peräti 96 prosenttia, yli 69-vuotiaistakin yli puolet.

OmaVeron käyttäjistä noin 80 prosenttia kertoo jatkuvien mittaustemme mukaan asiointikokemuksensa sujuneen hyvin. OmaVero ohjaa asiakasta etenemään selkeästi kohta kohdalta.

Vero.fi-sivustolla on laajasti tietoa veroasioista ja selkeät ohjeet niiden hoitamiseen. Vero.fi:ssä oli viime vuonna 25 miljoonaa käyntiä. Kävijämäärät ovat kasvussa, ja tänä vuonna ylitetään viime vuoden luku.

Vero.fi-sivustoa tehdään hyvin käyttäjälähtöisesti ja selkeyteen niin tietojen löytymisessä kuin sisältöjen selkeydessä kiinnitetään paljon huomiota. Vero.fi:tä kehitetään saadun palautteen perusteella jatkuvasti. Muun muassa tehdään kävijäkyselyjä, seurataan kävijätilastoista muun muassa sitä, miten nopeasti asiakkaat saavat asiansa hoidettua, ja tehdään käytettävyystestejä, joissa nähdään, miten asiakkaat palvelua käyttävät.

Viimeisin avaus on selkokieliset sisällöt, joita julkaistaan käytetyimmistä vero.fi-sisällöistä. Henkilöasiakkaille on oma sivustonsa, yritysasiakkaille omansa. Sisältöä on paljon ja toki työtä riittää.

Ketään ei pakoteta verkkoasiointiin, vaan asiakas voi halutessaan edelleen asioida verotoimistossa, ilmoittaa tietoja paperilomakkeella tai soittaa puhelinpalveluun. Kun verkossa asiointi jatkuvasti yleistyy, puhelimessa ja verotoimistoissa jää enemmän aikaa palvella niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat veroasioidensa hoidossa enemmän apua tai asioivat paperilla.

Vain harva asia vaatii verotoimistossa käyntiä. Esimerkiksi kotitalousvähennykseen liittyviä laskuja ja kuitteja ei tarvitse toimittaa Verohallintoon, vaan me pyydämme niitä tarvittaessa.

Kotitalousvähennyksen voi ilmoittaa paitsi OmaVerossa myös soittamalla puhelinpalveluumme. Puhelinpalvelussa odotusaika on tyypillisesti lyhyempi kuin toimistossa.

Tiettyinä ajankohtina asiakkaita on paljon kaikissa kanavissa, esimerkiksi veroilmoituksen täydentämisen määräpäivien lähestyessä keväällä, nyt elo–syyskuussa, kun suurin osa suomalaisista saa veronpalautuksensa tai maksaa jäännösveronsa, sekä uusien verokorttien tullessa voimaan alkuvuodesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Työurien pidentäminen nopea apu työllisyysasteen nostoon

Meno on kuin Hölmölässä

Snellmaninpuistosta on tullut vaikeasti saavutettava

Elämänmakuista arkea myös hoivakotien asukkaille

Polttoainejakelu saatava kuntoon Kuopiossa

Juurisyyt hämärtyvät

Meillä on keinot pysäyttää trooppinen metsäkato

Piina on hieno suoritus

Avoin kirje Suomen Urheiluliitolle

Miten meille käy tekoälyn voittaessa?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.