Veroistako löytyy pelastus?

Hiilinieluja, polttoaineen veronkorotuksia, öljylämmityksen kieltämistä, siirtyminen sähköautoihin. Muun muassa näitä ovat hallituksen toimet ilmastonmuutoksen torjumiseen.

Hiilinielujen todellista vaikutusta kukaan ei ole osannut arvioida. Suomen metsät vastaavat 0,17 prosenttia maapallon pinta-alasta ja noin 0,7 prosenttia metsistä. Pitäisikö antaa puun kasvaa vai hakata ja tehdä siitä paperituotteita, joilla voi korvata muovituotteita? Kummalla saadaan suurempi hyöty maailmanlaajuisesti?

Polttoaineen hinnan nousu ei ole kenestäkään mukava ajatus. Kurittaako se enemmän syrjäseuduilla asuvia? Öljylämmityksen vaihtaminen toiseen lämmitysmuotoon on kallis investointi vanhaan taloon. Miten hallitus tätä kustannusta kompensoisi?

Sähköautot maksavat paljon, eikä niiden toimintasäde riitä kaikille. Mistä akkujen materiaalit? Kuka saa kaivoksen takapihalleen?

Aina löytyy joukko ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä, mutta onko kaikkeen tähän kaikkia tyydyttävä ratkaisu? Ei varmasti ole, mutta ehkä on ratkaisu, joka tyydyttää suurinta osaa kansalaisista.

Törmäsin ratkaisuun katsoessani TED Talk -videoita. Eräässä niistä Dan Miller ehdottaa ratkaisuksi hiilijalanjälkiveroa.

Ajatus on yksinkertaisuudessaan laittaa vero kaikille tuotteille niiden (fossiilisen) hiilijalanjäljen perusteella. Veroastetta nostettaisiin hiljalleen. Tämä nostaa luonnollisesti hintoja, mutta veron tuotto jaettaisiin tasan jokaisen kansalaisen kesken ikään, sukupuoleen, terveyteen, toimeentuloon tai kulutukseen katsomatta. Näin jokainen ihminen saisi kompensaatiota nouseviin hintoihin.

Keskivertoihminen saisi enemmän kompensaatiota kuin hinnat nousevat, koska kunnat ja valtio joutuisivat maksamaan myös veroa, mutta eivät saisi sitä takaisin. Tämä ohjaisi julkisen puolen kehitystä nopeasti hiilineutraaliin suuntaan.

Vero nostaisi myös vientiteollisuuden hintoja, mutta samalla voidaan verottaa tuontituotteita hiilijalanjäljen perusteella. Jos lähdemaassa on jo käytössä sama käytäntö, maiden välisestä kaupankäynnistä jätettäisiin vero pois.

Tuotteen hiilijalanjälkeä voi olla haastava määrittää varsinkin valmistukseen käytetyn energian osalta. Hyvä lähtökohta jalanjäljen suuruudelle on fossiilisesta alkuperästä olevan materiaalin määrä.

Voisikohan Antti Rinne (sd.) selvittää tätä ratkaisua muiden hallitusohjelmassa selvitettävien asioiden ohessa?

Jostain pitää aloittaa, ja täydellistä ei kuitenkaan saada ensimmäisellä kerralla aikaiseksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Lukijan Sanomat

Kaoottinen tilanne Kuopiossa

Kallavesi ei ole entisensä – muikkusaaliskin on huvennut

Tiedon saanti ja keskustelu käyvät yhä hankalammiksi

Miksi emme käyttäisi vanhoja autoja ja vihreää polttoainetta?

Aluekehitysvaroja on suunnattava uudelleen

Ei kannata hukata valmista kenttää

Ongelman ratkaisussa on pidettävä järki ja tasa-arvo mukana

Lapsivaikutusten arviointi on tehtävä perusteellisesti

Liian sinisilmäisiä asenteita paluuta Suomeen harkittaessa

Huomio-liivi antaisi lisäturvaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.