Ajokortti 16-vuotiaalle

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) aikoo palauttaa ajokortin opetuslupaopetuksen hinnan järjellisiin lukemiin syksyllä.

Lupaus on hyvä ja kannatettava, mutta enemmänkin ministeri voisi tehdä. Hän voisi panna koko ajokorttilainsäädännön ja ajo-opetuksen täysremonttiin.

Tärkeintä olisi muuttaa lakia niin, että henkilöauton ajokortin voisi saada jo 16-vuotiaana kuten orimattilalainen kansanedustaja Kalle Jokinen (kok.) viime viikolla esitti.

Ikärajamuutos ei tosin yksin riitä.

Liikenneturvallisuuden asiantuntijat tietysti tyrmäävät idean ikärajan alennuksesta. Jos mikään muu ei muuttuisi, muutos voisi ollakin vaarallinen.

Jokisen ajatus kulkee niin, että turvallisuus paranisi, kun kiinnostus mopoautoja kohtaan lopahtaisi. Totta. Mopoautot ovat vaarallisia. Joka 20. mopoauto rusikoituu kolarissa lunastuskuntoon.

Tosin mopoautojen suosio hiipunee muutenkin, sillä niiden vakuutusmaksut nousevat pian pilviin.

Myös mopokortin ajamisen mielekkyys kyseenalaistuisi, ja sekin olisi omiaan parantamaan turvallisuutta.

Vastaväite kuuluu, että 16-vuotiaalla on vähemmän malttia ja enemmän näyttämisen halua kuin täysi-ikäisellä, joten nuorten kuljettajien ajamat onnettomuudet lisääntyisivät.

Totta.

Siksi näyttämisen halu pitää ottaa pois ja ammentaa malttia nuoren päähän–jonnekin sinne mantelitumakkeen ja aivojen toimintakeskuksen välimaastoon.

Mitenkö? Hyvä ajatus on Jokisen esittämä autoon asennettava rajoitin, joka antaisi ajaa korkeintaan 60 kilometrin tuntinopeutta. Rajoittimen luvattomasta poistosta seuraisi välitön ajokortin menettäminen.

Lisäksi pitäisi laatia sellainen laki, että autolla ajo kello 22–6 välisenä aikana johtaisi myös kortin menettämiseen ainakin siihen saakka kunnes ajokortinhaltija täyttää 18 vuotta. Sivutuotteena taajamat rauhoittuisivat.

Luulisi olevan tehokas pykälä.

Ajo-opetus kaipaa myös muutosta.

Tammikuussa voimaantulleen uudistuksen jälkeen autokoulun suorittaneet tuntevat varmasti itsensä autolla ajamisen maistereiksi, mutta eivät osaa ajaa autoa yhtään sen paremmin kuin ajo-opetusluvan kautta korttinsa hankkineet. Oli ajokortin hankkimisväylä mikä tahansa, se on liian kallis.

Halvimmillaankin kortti maksaa noin 1500 euroa. Se on liikaa kansalaistaidosta.

Autokoulussa nuori opettelee ajamaan autoa samalla kun hän käy teoriatunneilla pänttäämässä liikenteen sääntöjä.

Järjestys on huono.

Olisi paljon fiksumpaa, että nuori osaisi liikennesäännöt jo ennen autokoulua, joka joutaisi olla pelkkä ajo-opetuksen antaja.

Liikennesääntöjen opetuksen ja asennekasvatuksen hyvään liikennekäyttäytymiseen voisikin ottaa osaksi peruskoulun opetussuunnitelmaa.

Jos peruskoulun opettajat sanovat, että opetussuunnitelmaan ei mahdu ja mitään ei voi ottaa siitä pois, sitten voidaan tehdä niin, että otetaan työministeri Lauri Ihalaisen (sd.) ehdotus todesta ja pidennetään oppivelvollisuutta vuodella (KL 12.6.).

Työministeri ehdottaa, että kymmenes peruskouluvuosi olisi pakollista valmennusta työelämään tai opintoihin. Ajokorttiopetus sopisi sellaiseen kouluvuoteen kuin nenä päähän.

Erityisen tärkeää ajokorttilainsäädännön remontti olisi maaseudun nuorille.

Julkiset liikenneyhteydet ovat surkealla tolalla eikä parempaa ole luvassa.

Ajokortti-iän lasku olisi omiaan avartamaan opiskelumahdollisuuksien kirjoa, kun liikkuminen ei olisi enää siinä määrin vaivalloista kuin nyt on.

Kumma, ettei vielä kukaan ole huomannut ajaa ajokortti-iän alennusta kansalaisaloitteella.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Yliopistojen todistusvalinta johtaa uusiin ongelmiin

Kannattaako metsien jatkuva kasvatus?

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Keskusta kulkee kohti sukupolvenvaihdosta

Raha ei takaa vaalionnea, mutta yleensä auttaa

Varaus ei takaa menestystä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.