Akka ratissa

Kuten monilla naisilla ratin takana, myös minulla on monia omituisia, kanssa-autoilijoita ärsyttäviä tapoja.

Noudatan liikennesääntöjä siitäkin huolimatta, että ne eivät aina vaikutakaan järkeville. Uskon liikennesääntöjen tarkoituksena olevan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden takaamisen, enkä kuvittele olevani näiden sääntöjen yläpuolella.

En koe olevani keskivertoa parempi, vaan ihan tavallinen kuljettaja. Pois lukien omituiset ajotapani.

Noudatan nopeusrajoituksia maantiellä ja kaupunkioloissa. Teen näin jopa Varkaudessa ajaessani, vaikka siellä nopeusrajoitusmerkit onkin ilmeisesti pystytetty lähinnä koristeiksi. Ainakaan Pirtinvirran sillan ja Taipaleen kanavan välillä ajonopeuksilla ja nopeusrajoituksilla ei tunnu olevan kovinkaan paljon yhteistä.

En ole myöskään kovin halukas väistämään kolmion takaa tulevia, en edes moottoritiellä ajaessani.

Liikennesääntöjen mukaan moottoritiellä ajavalla on ehdoton etuajo-oikeus ja rampilta tulijalla väistämisvelvollisuus, vaikka liikenteen sujuvuuden kannalta kuitenkin on joskus järkevää lähteä ohittamaan hitaammin rampilta tulevia, kuten esimerkiksi raskaan liikenteen kalustoa.

Myös moottoritieltä poistuvalla on väistämisvelvollisuus suhteessa risteävään liikenteeseen. Tämä koskee myös viitostien liikennettä etelästä pohjoiseen, jopa Savonlinnan ja Tahkorannan liittymässä.

Monta vaaratilannetta on nähty itse ja kuultu muilta, vakavan onnettomuuden odotuttaessa vielä itseään. Kärkikolmio tarkoittaa aina sitä, että sinun on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa liikennettä.

Tasa-arvoisessa risteyksessä väistän oikealta tulijoita, mutta suhtaudun happamasti vasemmalta eteeni tai kulkuneuvoni kylkeen tähtääviin tieliikenteen sankareihin.

Tasa-arvoinen risteys tarkoittaa sitä, että oikealta tulevaa on väistettävä. Tällaisen risteyksen erottaa muun muassa siitä, että risteäviä teitä ei ole merkitty kärkikolmioilla.

Kotikulmillani Kuopiossa on muutama tällainen risteys, ja lähes joka päivä näissä risteyksissä tulee eteen vaaratilanteita. Näissä risteyksissä on usein oltava varuillaan, sillä yllättävän monet kuljettajat eivät varsinaisesti huomioi liikennejärjestelyjä tai -tilanteita, vaan ajavat lähinnä omien sääntöjensä mukaisesti.

Väistän tarvittaessa suojatielle pyrkivää jalankulkijaa, joskus myös sellaisissa kohdissa missä ilmeisesti niin ei pitäisi tehdä.

Liikennesäännöissä sanotaan, että jos ajoneuvo on pysähtynyt suojatien taakse, myös toista kaistaa ajavan on ehdottomasti pysähdyttävä ja varmistettava ettei tule teloneeksi tietä mahdollisesti ylittäviä.

Kuopiossa tällainen ei kuitenkaan kuulu tapoihin, sillä noin yhdeksän kymmenestä autoilijasta vaikuttaa jopa ärsyyntyvän suojatien merkeistä, eikä suojatien taakse pysähtymisellä tunnu olevan mitään vaikutusta toista kaistaa ajavien toimintaan.

Ajotapani ovat alkaneet tuntumaan poikkeavilta, jopa oudoilta. Liikennesääntöjä noudattava akka ratissa tuntee itsensä kummajaiseksi, muttei aio siitä huolimatta muuttaa tapojaan.

Kirjoittaja on kuopiolainen filosofian maisteri, joka suorittaa parhaillaan tietotekniikan aineenopettajaopintojaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sen sijaan, että tähdättäisiin proteiinipatukan voimalla timmin pyöreään tarakkaan, ravitsemuksella tulisi pyrkiä meidän itäsuomalaisten lempparikansantaudin ehkäisemiseen

Liikennepolitiikassa hallituskriisin ainekset

Äänestysikärajan laskua voisi kokeilla

Mistä voin luopua

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.