Alkoholilain uudistuksella laimea vaikutus

Yhä kattavammat myyntiluvut antavat tukea käsitykselle, ettei aiempaa lievästi vahvempien alkoholijuomien kauppamyynnin salliminen johtanut kansanterveydelliseen katastrofiin. Valviran tilastojen mukaan alkoholin litramyynti päinvastoin hieman laski ensimmäisen puolen vuoden aikana lakiuudistuksen jälkeen.

Päivittäistavarakaupan odotusten mukaisesti long drink -juomien vapauttaminen kasvatti niiden suosiota dramaattisesti, ja myyntiä karkasi Alkosta kauppoihin. Lähes kaikkien muiden juomien, erityisesti suomalaisten määrällisesti eniten kittaamien oluiden kulutus kuitenkin lievästi laski. Näin alkoholin kokonaislitramyynti tammi–kesäkuussa laski 0,7 prosenttia vuoden takaisesta.

Kaupan arvion mukaan poikkeuksellinen hellekesä kasvattaa loppuvuoden saldoa. Ensimmäinen, säiden puolesta tavanomainen puolisko voikin antaa kuvaa kulutuksen suunnasta koko vuotta luotettavammin.

Raittiusnäkökulmasta saatetaan pahoitella, että vapautus hidastaa viime vuosina lupaavasti kehittynyttä kulutuksen vähenemistä. Joka tapauksessa pahimmat uhkakuvat eivät toteutuneet. Suomalaiset eivät villiintyneet kaupassa myytävän alkoholin vahvuuden 0,7 prosenttiyksikön nostosta. Juomatavat sivistyvät vähitellen, eivätkä vähiten nuorten ansiosta.

Ilahduttava suuntaus antaa pontta erityisesti kokoomuksen vaatimukselle Alkon monopolin murtamisesta ensin viinien ja ajan myötä väkevienkin myynnissä. Vielä ei ole aika tehdä niin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jo viinien kohdalla hyppäys tilavuusprosenteissa olisi aivan toista luokkaa kuin vuodenvaihteen uudistuksessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.