Alkolukko tulee tarpeeseen

Siima rattijuoppojen ympärillä kiristyy, kun alkolukkokokeilu vakinaistetaan. Hallitus antoi asiasta esityksensä eduskunnalle perjantaina.

Tuomioistuin voi näin jatkossakin määrätä rattijuopumukseen syyllistyneelle ajokiellon sijasta alkolukolla valvotun ajo-oikeuden. Vapaaehtoista alkolukon käyttöä on kokeiltu kohta kolmen vuoden ajan. Kokeilu päättyy kesäkuun lopussa.

Alkolukkoa on käyttänyt noin 300 kuljettajaa. Kokemukset kokeilusta ovat olleet valtaosin myönteisiä, joten vakinaistaminen on perusteltua. Alkolukko on ajonestolaite, joka mittaa kuljettajan hengitysilman alkoholipitoisuuden. Jos rattiin yrittävä on alkoholin vaikutuksen alaisena, laite estää auton käynnistämisen.

Alkolukon huono puoli on, että se on toistaiseksi hinnakas. Kustannukset ovat olleet 110-160 euroa kuukaudessa. Vastakin alkolukkoa käyttävä maksaa ajo-oikeuden valvonnasta hänelle aiheutuvat kustannukset. Käyttäjämäärien kasvaessa hinnat tulevat kuitenkin alaspäin.

Hyvää on se, että jatkossa poliisi voi määrätä valvotun ajo-oikeuden alkamaan jo ennen rattijuopumuksen tuomioistuinkäsittelyä. Näin voidaan estää uusintarikoksia.

Rattijuoppojen määrä ei ole vähentynyt, vaikka monet tahot ovat jakaneet valistusta tiellä liikkujille. Ongelma on monisäikeinen, eikä sitä ratkaista pelkästään rangaistuksia koventamalla. Valistus on luonnollisesti edelleen tärkeä asia.

Selvää kuitenkin on, ettei pelkillä pehmeillä aseilla rattijuoppoja liikenteestä kitketä.

Neljän naisministerin - Anu Vehviläinen, Tuija Brax, Anne Holmlund, Paula Risikko - ministeriryhmä tuli rattijuoppo-teemalla julkisuuteen viime syksynä. Heidän tehokeinonsa olivat alkolukon lisäksi ajoneuvon menettäminen valtiolle, hoitoonohjauksen tehostaminen sekä kokeilu, jossa rattijuoppo joutuu poliisin sosiaalipäivystyksen puhutteluun vuorokauden sisällä kiinnijäämisestä.

Ministerit olivat oikeilla linjoilla. Alkolukon vakinaistaminen kertoo, että uudistushankkeet etenevät.

Oman auton menettäminen valtiolle on toistuvasti rattijuoppouteen syyllistyvien kohdalla mahdollista nykyisin ja korkein oikeus on tehnyt asiasta ennakkopäätöksen, mutta syyttäjät ehdottavat harvoin oikeudelle tällaista seuraamusta. Tätä keinoa tulisi jatkossa käyttää nykyistä enemmän.

Lainsäätäjän olisi lisäksi joissakin tapauksissa kovennettava sakko- ja vankeusrangaistuksia. Tällöin kysymys olisi rattijuopoista, jotka aiheuttavat kuolemankolareita ja vakavia vaaratilanteita.

Suomessa tulisi myös vakavasti harkita siirtymistä nollatoleranssiin. Sitä on kokeiltu Etelä-Suomessa ja tulokset ovat myönteisiä.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Yliopistojen todistusvalinta johtaa uusiin ongelmiin

Kannattaako metsien jatkuva kasvatus?

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Keskusta kulkee kohti sukupolvenvaihdosta

Raha ei takaa vaalionnea, mutta yleensä auttaa

Varaus ei takaa menestystä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.