Autoilla kävelykeskustaan

Pohjoissavolaisen joukkoliikennepalvelun rohkaisemana ostin kevättalvella elämäni ensimmäisen auton.

Ajattelin, että kesällä voisi olla mukavaa vain hurauttaa Kuopiosta jonnekin, minne bussilla pääsee kerran päivässä, jos silloinkaan.

Yritin keplotella itseni paikalliseen yksityisautoilijoiden valtaluokkaan pihistelemällä rahaa.

Pieleen meni.

Tuli kesä, auto keitti.

Nyt mietin, maksanko remontista vielä toistamiseen auton alkuperäisen hinnan.

Ehkä en maksa, vaan otan oikein kunnon autolainan. Se tuntuisi oudon järkevältä tässä joukkoliikenteen ja pyöräilyn takapajulassa.

Ehkei edes autoteollisuus osaisi suunnitella etujaan yhtä hienosti toteutettaviksi.

Sen ei toki tarvitsekaan, kun talkoissa ovat mukana valtio, kaupunki ja virkavaltakin.

Kansalaisten mahdollisuuksia joukkoliikenteeseen ja pyöräilyyn voidaan kutistaa monenlaisin keinoin.

Viedään joukkoliikenteeltä valtiontuet. Tehdään siten joukkoliikenteestä sekä käytännöllisyydeltään että taloudellisesti typerä vaihtoehto autoiluun nähden.

Kehitetään kaupunkia autoilijoille. Kaivetaan kaupungin keskeisimmässä rakennushankkeessa torin alle lisää parkkipaikkoja.

Kehitetään kaupunkia sielläkin, mihin ilman autoa ei oikein pääse: houkutellaan kaupunkilaisia valtateiden varsille rakennettaviin kauppakeskuksiin ja automarketeihin.

Samalla ihmisiä voidaan kätevästi rohkaista käyttämään vapaa-aikansa tavaroiden osteluun. Onhan kuluttaminen pidemmän päälle planeetan kannalta lähes yhtä hyödyllinen harrastus kuin autoilu.

Laitetaan poliisi kaduille valvomaan, että pyöräily olisi keskustassa hankalampaa.

Puhutellaan tai annetaan jopa rikesakko (SS, 29.6.) pyöräilijälle, joka ajaa näillä Kuopion hirvittävän ruuhkaisilla jalkakäytävillä.

Katsellaan, kuinka autoilijat voivat kaahata silmiinpistäviä ylinopeuksia.

Jatketaan taivastelua: jalkakäytävillä ajelevien pyöräilijöiden tapoihin kuuluu vanhusten ja lapsien töniminen.

Pyöräilijän paikka ei ole jalkakäytävällä, eikä ajoradalla. Ehkäpä niiden välissä olevalla kapealla rotvallikivellä?

Uskotellaan, että kaduilla on ahdasta. Ummistetaan silmät, kun nähdään perikuopiolainen kaupunkimaisema: tyhjä bussi autiolla kadulla.

Kasvatetaan lapsetkin mopojen ja mopoautojen pariin. Tehdään ajokortin saamisesta aikuistumisriitti. Aikuisuutta on kiihdytellä keskustan kortteleissa.

Näytetään jalankulkijoillekin, kuinka ollaan kasvettu aikuiseksi. Kun kävelijä lähestyy suojatietä, kiihdytetään. Mennään ensin.

Siinä vähän pyöränsatulatulkintaa liikennekulttuurista, loivasti kärjistäen.

Tosin itselläni ei ole ollut näitä ongelmia siitä lähtien, kun pyöräillessäni omaksuin tavan väistää aivan kaikkia muita tien käyttäjiä. Olen kai jotenkin onnekas, koska minulla ei ole koskaan varsinaisesti kiire.

Ja onhan Kuopion keskustaan tulossa myös kaupunkisuunnittelun perinteitä ravisuttava muutos.

Kaupunki on ylpeillyt rakentavansa maan parhaan kävelykeskustan vuodeksi 2013. Osittain rännikatujen avulla Kuopioon tulee kymmenen kilometriä kävelykatuja.

Alatorin parkkipaikkarakentamiseen toki tiivistyy siihenkin "autot ensin" -ajattelua: keskustaan on päästävä kävelemään vaivattomasti autokyydillä.

Kävin alkukesästä Keski-Euroopassa, jossa pyöräilykulttuuri tunnetusti kukoistaa. Esimerkiksi Belgian Gentissä liikutaan lähes pelkästään pyörillä ja huippuhalvalla pikaratikalla.

Siellä näkee, että mitä enemmän pyöräilijöitä on, sitä paremmin liikenne niillä sujuu.

Sama pätee autoiluun. Monelle tuttu ilmiö on sekin, että joustamaan opitaan sellaisissa ruuhkissa, joita Kuopiossa ei ole.

Kirjoittaja on Savon Sanomien kuntatoimittaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Oikeistopopulistit jäivät hajalleenEU-parlamentissa

Pakkokielet

Perheiden asemaa kannattaa vahvistaa

Uotisen kauden huipennus käynnistää kulttuurikesän

Koska on aikaa kypsyä?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.