Beibe pelastaa jurottajan

Viekoittelevasti lannettaan taivuttavat naiset pikkuruisissa sortseissaan seisovat auton vieressä ja hymyilevät kutsuvasti. Seuraavalla standilla toinen automerkki esittelee uutuusmalliaan vierellään nainen ylväissä korkokengissään ja mustassa mekossaan. Tuttua kuvastoa autotapahtumista.

Ja niin ilmeistä ja epäoivaltavaa.

Ainoa oivallus on se, että naisilla markkinoitaneen elämäntyyliä, jota automerkit edustavat: vapautta ja seksikkyyttä tai hienostuneisuutta ja korkeampaa sosiaalista asemaa.

Kokeneen messukävijän mukaan beibet keskittyvät tietyille merkeille. Vähäpukeisimmat ovat italialaismerkeillä kautta linjan. Toisilla naisia ei ole ollenkaan ja välissä on iso rivi melko neutraalisti naisia käyttäviä merkkejä.

Tänä päivänä valmistajat yrittävät kilvan viestiä yleisölle, että juuri heidän autonsa on ekologinen tai turvallinen tai sekä että.

Siksi ihmetyttää, miksi valmistajat eivät vetoa näihin tekijöihin ja etsi pysäyttäviä keinoja teeman sisältä. Varsinkin kun moni nainen on voimakas mielipidevaikuttaja puhuttaessa perheen ostopäätöksistä - puhumattakaan sinkkunaisista, jotka päättävät ihan itse. Useimmille naisille tärkeää on esimerkiksi turvallisuus ja käytännöllisyys.

Miehetkään eivät välttämättä halua katsella naisia autojen yhteydessä, mutta eivät voi valitakaan. Pienen, lähipiirissä toteutetun gallupin perusteella sain kuulla, että olisi oikeastaan parempi, jos saisivat tutkia ihan vain autoja.

Piti kysyä myös automaailman edustajalta, koska hehän autoja markkinoivat. Toyota Auto Finland Oy:n johtaja Kari Skogster arveli, että kyse on jäänteestä, josta ei ole osattu luopua.

Kun Skogster mietti asiaa tarkemmin, hänen mielestään maailmalla vallitsevassa käytännössä ei ole järkeä. Jos halutaan viestiä ekologisuutta tai turvallisuutta, viestinnällinen ristiriita on iso. Hänen mielestään merkit eivät myöskään erotu toisistaan, jos kaikilla on sama konsepti.

Sitten soitin välittäjälle, jonka kautta voi tilata autotyttöjä. Nettisivuilla kerrotaan, että jos mielii hakea keikkalaiseksi, on syytä olla esimerkiksi seksikäs.

Välittäjän mukaan tyttöjä tarvitaan, koska automerkin edustajat ovat juroja ja vakavia miehiä, jotka eivät mielellään tule esille messuosastolla. Tarvitaan sisäänheittäjä, joka houkuttelee katsomaan autoa. Välittäjän mukaan tytöt koulutetaan kertomaan pikkutietoja, mutta syvällisemmälle tasolle mentäessä nainen pyytää virallisen edustajan paikalle.

Välittäjä on vakaasti sitä mieltä, että pysäyttäjänä ei ole ihmisen voittanutta. Eikä nuken. Hän kertoi, että Las Vegasissa pidettävässä Sema Show'ssa messubeibejä karsittiin taantuman vuoksi ja tilalle vaihdettiin nukkeja. Ihmiset pysähtyivät kuvaamaan niitä samalla tavalla kuin oikeitakin tyttöjä.

Nukke ei kuitenkaan osaa heittää sisään eikä kertoa teknisiä tietoja. Mihin naistakaan siis tarvitaan, paitsi pysäyttämiseen?

Välittäjän mielestä feministeillä on tapana takertua tällaisiin seikkoihin, vaikka pitäisi suunnata katse vaikkapa miehiin, jotka markkinoivat tuotteita naisille tai miehiin, jotka naisia katsovat.

Ei miestenkään käyttäminen kyseenalaisin keinoin markkinoinnissa ole yhtään sen suositeltavampaa. Kuluttajaviraston mielestä naista tai miestä ei saa käyttää mainoksessa alentavalla tavalla. Lakeeripöksyiset ja bikiniasuiset, pyllistelevät ja pullistelevat vartalot ovat ennen kaikkea tätä.

Olen pikkuhiljaa varmistumassa siitä, että automaailman mielikuvamainonnassa on kaikin puolin parantamisen varaa. Kehittämään voisi lähteä jo nimitasolta. Esimerkiksi Toyotan Auris tulee esitteen mukaan latinankielisestä sanasta aurum, kulta. Lähtökohtana oli ylevä mielikuva.

Mutta menikö sittenkin pieleen? Auris kun on niin ikään latinaa ja tarkoittaa korvaa.

Siis meteliä pitävä auto? Vai korvan muotoinen auto? Jos joskus oivaltavaksi tarkoitettu kielikuva on epäonnistunut niin tässä.

Kirjoittaja on Savon Sanomien teematuottaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Välttämättömyydestä tulee hyve

Puolueen etu ennen kaikkea

Kotimaista ruokaa pääsiäisen juhlapöytään

Hammaslääkärikoulutus muistuttaa yhteistyöstä

Mikä ei muutu

Kolmannen asteen ratkaisu

Automatkoista halutaan entistä turvallisempia

Kokemus korvaa määrän Savon EU-ehdokkaissa

Vaaleissa hävinnytkin on ihminen

Nyt vihaa poistamaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.