E10-bensiini ei vakuuta

Sen piti olla läpihuutojuttu kuin kalenterivuoden vaihtuminen, mutta katinkontit. Uuden 95 E10-bensiinilaadun myyminen kansalle ei käynyt lainkaan niin helposti kuin öljyala kuvitteli.

Autoilijat alkoivat epäillä, ettei enemmän etanolia sisältävä polttoneste olekaan yhtä hyvää kuin vanha 95-oktaaninen. Käyntiäänen epäillään muuttuneen, vedon heikentyneen, ja jopa konerikoista jupistaan.

Ainakin yksi Kuluttajavirastoon tehdyistä valituksista on jo viety Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn.

Ankara talvi on varmaan lisännyt ongelmia, mutta moottorivikojen syntyminen näin nopeasti lienee epätodennäköistä, ellei auto ole ollut alun alkaenkin www.e10bensiini.fi-sivuston kieltolistalla. Autojen maahantuojat ovat toistaiseksi kiistäneet tekniikkaongelmat.

Eräskin autoilija jupisee kahdentuhannen euron katalysaattoriremontista. Hänen olisi kannattanut tutkia netin listaa, sillä E10:n käyttö hänen autossaan oli kielletty. Listalla on joitain hyvinkin yleisiä automalleja, joten viimeistään nyt on syytä tarkistaa uuden bensan soveltuvuus omaan autoon.

Hieman aiempaa enemmän etanolia sisältävään polttonesteeseen piti siirtyä kuin itsestään, koska lyijyllisestä bensasta vaihdettiin sujuvasti lyijyttömään 1990-luvun alussa.

Tilanne on kuitenkin nyt monella tavalla erilainen. Vanha lyijyllinen bensiini ei yksinkertaisesti käynyt uusiin katalysaattoriautoihin. Nyt päinvastoin pelätään uuden polttoaineen aiheuttavan ongelmia.

Suomi ei ole pelkoineen yksin, sillä myös samaan aikaan E10:n myyntiin saaneet saksalaiset ovat hylkineet uutta bensaa.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa huomautti viime viikolla Kauppalehdelle, että Yhdysvalloissa E10:ä on myyty ongelmitta jo 30 vuotta. Suomalaiset ja saksalaiset taitavat kaivata näyttöä lähempää.

Kuluttaja ajattelee asioita ensimmäisenä kukkaron kautta. Etenkin silloin, kun lasketaan autoilun kustannuksia, jotka koetaan muutenkin liian suuriksi.

Polttoaineenkulutuksen piti kasvaa vanhasta 95-oktaanisesta E10:een siirryttäessä vain noin kaksi prosenttia. Eron piti olla niin pieni, ettei sitä tavallinen autoilija pysty edes todentamaan.

Viime perjantaina ilmestynyt Auto Bild -lehti kuitenkin kertoi, että lehden kahteen kertaan tekemässä kulutustestissä E10-bensiiniä kului noin viisi prosenttia enemmän kuin vanhaa 95-bensaa, jossa etanolia on siis korkeintaan viisi prosenttia kymmenen prosentin sijaan.

Korkeampioktaaniseen 98 E5 -bensiiniin verrattuna kulutusero olisi ollut todennäköisesti suurempikin. Hintaero uuden 95:n ja 98:n välillä on Suomessa nyt vain kolmisen prosenttia, joten litrahinnaltaan kalliimman 98:n tankkaaminen näyttää todella tulevan halvemmaksi, kuten puskaradiotkin kertovat.

Uudella bensalla piti taistella ilmastonmuutosta vastaan, mutta kansa ei tunnu lämpiävän ajatukselle. Se ei halua olla rahoittamassa kyseenalaiselta tuntuvaa taistelua, jonka keinotkin tuntuvat arveluttavilta.

Mielenkiintoisinta julkisessa keskustelussa on se, että VTT:n tutkijatkin ovat kyseenalaistaneet E10:n ilmastohyödyt julkisuudessa jo ainakin pariin otteeseen.

Viimeksi viime torstaina Helsingin Sanomissa erikoistutkija Sampo Soimakallio ja tutkimusprofessori Ilkka Savolainen huomauttivat, että "biopolttoaineiden käytön voimakas lisääminen lyhyellä aikavälillä on hyvin arveluttavaa".

Ei hyvältä näytä, jos etanolin tuottaminen johtaa metsien hävittämiseen sokeriruokoviljelmien tieltä ja ruuan hinnan nousuun, kuten he varoittavat.

Kirjoittaja on Savon Sanomien teematoimittaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.