Ei hyvä mitenkään

Itärajan kymmenien kilometrien rekkajonot ovat järjen köyhyyttä, mutta kovin järkevältä ei tunnu myöskään Venäjän tullin pyrkimys siirtää Suomen ja Venäjän väliset konttikuljetukset yksioikoisesti maanteiltä rautateille.

Tähän tähtäävät lakimuutokset on pantu naapurimaassa vireille suomalaisia kuulematta, ja niinpä liikenneministeri Anu Vehviläinenkin on ihmeissään. Hän on lähettänyt Venäjän liikenneministerille Igor Levitinille tullin toimia paheksuvan kirjelmän ja sanoo siinä suoraan, että Suomi ei voi hyväksyä näitä yksipuolisia toimia, jotka käytännössä lopettaisivat konttikuljetukset Suomesta Venäjälle.

Rekkaliikenteen korvaaminen raideliikenteellä on yksinkertaisesti mahdotonta lyhyellä ajalla. Viime vuonna itärajan yli meni maanteitse noin 200 000 ja rautateitse noin 7 000 konttia. Toisin sanoen rekkaliikenne on liki 30-kertainen raideliikenteeseen verrattuna. Rekat kulkevat nyt pääosin kolmen tulliaseman, Vaalimaan, Nuijamaan ja Imatran kautta. Sopii kysyä, miten ruuhkaista olisi idän radalla, jos ruuhkat siirrettäisiin kolmelta maantieltä yhdelle raiteelle Vainikkalan raja-asemalle. Rahteja voidaan toki hoitaa myös meriteitse, mutta siihen tarkoitukseen taas Venäjällä ei ole riittävästi satamia.

Venäjän rahtiliikenteen ongelmia on yritetty ratkoa korkeimmalla poliittisella tasolla ja asiat on luvattu panna kuntoon. Venäjän tulli näyttää kuitenkin elävän Kremlin poliittisen johdon tahdosta riippumatonta elämää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Ristiriitaisuudet riivaavat henkilöautoilla ajavia

Pythagoraan lause pysyy

Puhtaus on puoli ruokaa?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.