Ei ihan helpoin ammatti

Opettajan ammatti on pysynyt suosituimpien ammattien listalla vuodesta toiseen. Opettajaksi halutaan ja hakeudutaan, opiskelupaikan saamiseksi tehdään töitä ja nähdään vaivaa. Kilpailu opettajankoulutukseen pääsystä on kovaa. Opettajaksi halutaan, vaikka opettajan työ ei olekaan aina helppoa, mukavaa tai edes palkitsevaa.

Opettajaan kohdistuvat vaatimukset ovat kovia. Luokassa on kyettävä huomioimaan niin lahjakkaat, keskiverrot sekä heikommin menestyvät oppilaat ja ennen kaikkea pyrittävä kohtelemaan kaikkia tasapuolisesti. Jokaiselle on annettava riittävästi huomiota, luokassa on pidettävä järjestystä ja kaiken tämän lisäksi on myös kyettävä opettamaan.

Ryhmäkokoja koulussa on kasvatettu, vaikka sen tiedetään kasvattavan opettajien työn haastavuutta. Ryhmien ja koulujen koon kasvattamisella tavoitellaan mahdollisimman hyvää taloudellista tehokkuutta.

Erilaisia vaihtoehtoja opetuksen järjestämisessä on helppo vertailla euroilla mitattuna, joten usein ratkaisuissa oppilaan edun ajatteleminen jää vähemmälle huomiolle. Resursseja perus- tai tukiopetukseen ei ole koskaan riittävästi, eikä erilaisten oppijoiden huomioimiseen riitä valitettavasti osaamista kaikilla opettajillakaan.

Oppimisvaikeudet ja varsinkin maahanmuuttajalasten ja -nuorten kohdalla puutteelliseen kielitaitoon liittyvät hankaluudet vaativat aina erityistä huomiota.

Tilanne on monelle opettajalle uusi, eikä läheskään kaikilla opettajilla ole minkäänlaista koulutusta suomea toisena kielenä opiskelevien oppilaiden huomioimiseen opetuksessaan. Kavereidensa kanssa jutustelevan oppilaan kielitaito saattaa vaikuttaa erinomaiselle, mutta opetuksessa käytetty kieli ja termit ovat erilaisia.

Oppilas saattaa vaikuttaa ymmärtäneensä opetusta hyvin, mutta viimeistään kokeita tarkistettaessa totuus kielitaidon tasosta yleensä paljastuu. Normaalin opetuksen lisäksi maahanmuuttajalapsille ja -nuorille järjestetäänkin suomi toisena kielenä -opetusta.

Luokassa huomiota vaativat myös erilaisista oppimisvaikeuksista ja tarkkaavaisuushäiriöistä kärsivät oppilaat. Esimerkiksi ADHD voi saada oppilaan säntäämään luokasta kesken tunnin, kiipeilemään seinille tai keskeyttämään opetusta jatkuvasti kommenteilla tai vastauksilla.

Vaikka mitään ei olisi vielä kysyttykään. ADHD ei kuitenkaan tee oppilaasta tyhmää tai toivotonta tapausta. ADHD-lapsi ja -nuori tarvitsevat tukea oppimiseensa, erityisiä opetusmenetelmiä ja kärsivällistä otetta opetustilanteessa.

Tukitoimilla voidaan parantaa luokassa työskentelyilmapiiriä ja antaa jokaiselle luokan jäsenelle mahdollisuus oppia. Tukitoimien pääasiallisena tavoitteena on kuitenkin opettaa oppimisvaikeuksista tai tarkkaavaisuushäiriöistä kärsivälle lapselle ja nuorelle keinoja selviytyä koulun, opiskelun ja tulevaisuudessa myös työelämän vaatimuksista.

Vaatimukset ja odotukset ovat suuria, mutta toisaalta opettajan työ voi olla myös hyvin antoisaa. Erityisesti sellaisina hetkinä, kun vaikea asia tulee ymmärretyksi ja oppilaissa on nähtävissä aitoa kiinnostusta oppimiseen.

Kirjoittaja on kuopiolainen filosofian maisteri, joka suorittaa parhaillaan tietotekniikan aineenopettajaopintojaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Turhat johtajat ja jonninjoutavat isopalkkaiset pikkuviskaalit pihalle – Vai mitenkä oli?

EU-puheenjohtajamaa ei ehdi tehdä mahdottomia

Asiakkaan pitää joustaa, kun tuotanto ei jousta

Uhan alla

Slovenia on pieni suuri maa

Unelma Kuopion Rivierasta etenee Itkonniemellä

Iskut kiirehtivät irtautumista fossiilisista polttoaineista

Uskon ja tieteiden maailmat

Jippii, muovia! – eli näin havaitsin kierrättämisessä piilevän maalaisjärjen

Martat ovat sivistäneet jo 120 vuotta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.