Eka lehti antaa paljon

Savon Sanomien Eka lehti -kampanja on ollut huikea menestys nuorten keskuudessa. Se on tuottanut satoja lehtitilauksia parissa viikossa ja kampanja jatkuu edelleen.

Eka lehti -kampanjassa 51 sanomalehteä eri puolilta Suomea tarjoaa kotoa pois muuttaville 16-24-vuotiaille mahdollisuuden tilata oma sanomalehti kotiin kahden kuukauden ajaksi ilmaiseksi. Eka lehti -tilaukset on sidottu vanhempien tai isovanhempien kestotilaajaetuihin.

Savon Sanomilla on ollut vastaavanlaisia kampanjoita aikaisemminkin, mutta täysin uutta Ekassa lehdessä on se, että nyt nuori voi tilata myös uuden kotipaikkakuntansa sanomalehden.

Nuorten kiinnostus Ekaan lehteen on yllättänyt lehtitalot täysin. Olemme toki tienneet, että nuoret ja etenkin opiskelevat nuoret lukevat aktiivisesti sanomalehtiä, mutta tulokset ovat jopa meidän mittapuidemme mukaan hyviä.

Sanomalehti on edelleen ylivoimaisesti käytetyin uutismedia. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa 95 prosenttia uutisten kuluttajista pitää sanomalehteä tärkeimpänä uutisvälineenä.

Uudet mediat kasvavat nopeasti, mutta sanomalehti painettuna ja sähköisenä palveluna on pitänyt asemansa mediamurroksessakin. Se kertoo siitä, että suomalaiset ovat lukijakansaa.

Lehdistön yhteys yhteiskunnan ja talouden kehittymiselle tunnustetaan kaikkialla. Suomi ei olisi näin korkealle kehittynyt demokratia ilman vahvaa, riippumatonta, luotettavaa ja laadukasta lehdistöä. Jopa totalitaarisissa yhteiskunnissa tämä on jouduttu myöntämään. Diktatuureissa lehdistön vapautta on pyritty rajoittamaan juuri sanan mahdin pelossa.

Tieto on valtaa ja menestymisen perusta. Tutkimusten mukaan sanomalehteä aktiivisesti lukeva nuori on myös yhteiskunnallisesti aktiivisempi kuin ei-lukeva nuori. Erityisesti tämä näkyy äänestämiskäyttäytymisessä, mutta varmasti sama pätee myös työelämässä.

Sanomalehtien lukemisella on suora yhteys koulumenestykseen. Lehtiä lukevat nuoret pärjäävät koulussa paremmin kuin ne, jotka eivät lue lehtiä.

Suomalaiset koululaiset ovat kansainvälisissä Pisa-mittauksissa maailman parhaimmistoa. Ei ole sattumaa, että suomalaiset ovat myös maailman kärkeä, kun mitataan lukemista ja sanomalehtien tilaamista.

Sanomalehtiä ei kustanneta vain rahan takia. Sanomalehtien syntyyn ja kehittymiseen liittyy vahva kansanvalistuksellinen motiivi.

Suomalaiset maakuntalehdet perustettiin paljolti ajamaan tiettyjä yhteiskunnallisia ihanteita ja parantamaan levikkialueen väestön elinoloja ja elämänlaatua. Todellista, kannattavaa liiketoimintaa lehtien kustantamisesta tuli vasta myöhemmin.

Sama ihanteellisuus on edelleen voimakkaana mukana sanomalehtien tekemisessä. Suomalaiset maakuntalehdet ovat vahvoja uutisvälineitä ja rohkeita oman levikkialueensa puolestapuhujia ja edunvalvojia. Ne auttavat ja vahvistavat sekä yksilön että levikkialueensa identiteettiä.

Sanomalehdet ovat myös tehokkaita markkinapaikkoja. Lehtien sivuilla kohtaavat lukijat, ilmoittajat ja heidän asiakkaansa. Uudet jakelukanavat, kuten internet ja mobiili, vain tekevät markkinapaikasta entistäkin toimivamman.

Nuoret suhtautuvat sanomalehtiin myönteisesti ja pitävät niitä luotettavina tiedonlähteinä, vaikka eivät heti kotoa lähdettyään tilaakaan lehteä.

Nuoret antavat aktiivisesti palautetta ja osallistuvat lehtien kehittämiseen. Savon Sanomien toimitus uudistaa lehteä lukijoilta tulevan palautteen perusteella. Tässä kehitystyössä innostunut nuorisoraatimme on ollut valtavan arvokas.

Eka lehti -kampanja jatkuu vielä. Kutsumme nuoret, heidän vanhempansa ja isovanhempansa mukaan rakentamaan huomisen menestystä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Lisää lääkäreitä

Hyökkäyksiä karjataloutta vastaan ei pidä hyväksyä

Amerikkalaiset vaihtuivat venäläisiin

Ystävyys ei ole pakollista

Työhuone, tuleva innovaatio

Taas näyttää, että kyllä britit nyt lähtevät EU:sta

Saalistilastoista löytyy ikäviä viestejä

Kaunis tragedia

Unelma, joka ei toteudu

Hoitojonoja puretaansoten ohituskaistalla

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.