Fennovoimaa Kuopioon

Olisi luullut, että Suomen kolmas ydinvoimaloiden rakentaja Fennovoima olisi sijoittanut ensimmäisen voimalansa Perämeren pohjukkaan Simoon, koska se olisi ollut siellä lähellä maan suurinta sähkösyöppöä, Outokummun Tornion terästehdasta.

Toisin kävi. Lähinnä halvempiin rakennuskustannuksiin vedoten voimala päätettiin sijoittaa alemmaksi Perämeren rannikolle Pyhäjoelle, Raahen ja Kokkolan välimaastoon. Raskasta, runsaasti energiaa tarvitsevaa teollisuutta löytyy myös näistä molemmista kaupungeista.

Fennovoiman päätös on Pyhäjoelle ja koko Pohjois-Pohjanmaan rannikkoseudulle valtaisa taloudellinen piriste samaan tapaan kuin oli aikanaan Rautaruukki Raahen seudulle. Rakennusaikana avautuu yhtiön mukaan kolme, neljä tuhatta työpaikkaa. Investoinnin lopullista hintaa ei tiedä kukaan, mutta puhutaan kuitenkin miljardeista ja taas miljardeista.

Paikkapäätöksen jälkeen Fennovoima aikoo toimia ripeästi. Mahdolliset rakentajat on jo katsottu: joko ranskalainen Areva tai japanilainen Toshiba. Tarjouspyynnöt lähtevät heti ensi vuoden alussa. Historia on kuitenkin opettanut, että ydinvoimaloitten rakentamisessa tulee vastaan mutka toisensa perään. Olkiluodossakin ollaan kolme, neljä vuotta aikataulusta jäljessä. Parhaimmassa tapauksessa Pyhäjoelta alkaisi virrata uutta ydinsähköä ehkä joskus 2020-luvun alkupuolella.

Savossa Fennovoiman ratkaisut heijastuvat erityisesti kuopiolaisten arkiseen elämään. Kaupunki on yksi ydinvoimayhtiön osakkaista 1,25 prosentin osuudella. Vaikka prosentti on pieni, niin sen myötä saatava sähkö vastaa kuitenkin noin yhtä neljäsosaa kuopiolaisten tämänhetkisestä kulutuksesta.

Jos ja kun Pyhäjoen voimala on aikanaan valmis, Kuopio on periaatteessa omavarainen sähköenergian tuotannossa ja näin vapaa markkinain heilahteluista. Ydinsähköllä on Kuopiossa myös vastustajansa, joten lähivuosina on luvassa vielä monta värikästä keskustelua kaupunginvaltuustossa ja julkisuudessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Liikennepolitiikassa hallituskriisin ainekset

Äänestysikärajan laskua voisi kokeilla

Mistä voin luopua

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.